Förbättrat helhetsintryck av primärvården

Helhetsintrycket för den sörmländska primärvården har förbättrats under två år, visar en ny enkät. Samtidigt visar siffror att läget försämrats på vissa punkter.

Divisionschefen Anna Ormegard tycker att det är roligt att resultaten i den senaste patientenkäten för primärvården förbättrats på flera punkter jämfört med 2017.

Divisionschefen Anna Ormegard tycker att det är roligt att resultaten i den senaste patientenkäten för primärvården förbättrats på flera punkter jämfört med 2017.

Foto: Tobias Sterner/arkiv

Sörmland2020-02-04 20:10

I en nationell enkät gjord av Sveriges kommuner och regioner, SKR, har patienter som besökt primärvården fått möjlighet att svara på vad de tycker om sitt besök. För att bedöma helhetsintrycket har frågor ställts om man anser att behovet av vård tillgodosetts, om man rekommenderar vårdcentralen till någon annan samt om man upplevde att atmosfären var bra. 

På två av helhetspunkterna har resultatet för Sörmland förbättrats sedan år 2017. Dels gäller det frågan om tillgodosedd vård (73,7 till 74,2 procent). Dels gäller det frågan om atmosfär (84,3 till 85,1 procent). När det gäller rekommendation har resultatet däremot försämrats och gått från 80,5 till 80,3 procent.

En annan fråga i enkäten var huruvida man blivit bemött med medkänsla och omsorg i samband med att man känt obehag över sin sjukdom. I det fallet gick andelen positiva svar upp från 70,8 procent år 2017 till 73 procent år 2019.

På en annan punkt har resultatet däremot försämrats. Det gäller huruvida patienten fått träffa den läkare man själv velat. Andelen personer som svarat ja har gått från 72,7 procent år 2017 till 71,9 procent år 2019. 

– Det är roligt att se att våra resultat gått framåt. Tydligaste förbättringarna syns inom frågorna delaktighet och involvering som helt enkelt handlar om hur patienten upplever sig involverade och delaktiga i sin vård, säger Anna Ormegard, divisionschef för primärvård, i ett pressmeddelande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!