Företag vill bygga östsvensk region

16 bolag i Sörmland och Östergötland gör en gemensam kraftsamling, som de kallar Vision East Sweden. Målet är att skapa ett stråk av tillväxt längs med Ostlänken.

Sörmland2015-02-02 13:29

– Nyköping är en för liten kommun, Linköping är för litet och Östergötland är för litet. Vi kan inte stå i olika ringhörnor utan måste jobba tillsammans för en större regional enhet, om vi ska få någon slags internationell kraft, säger Johanna Palmér, vd för Östsvenska handelskammaren.

Kammaren driver projektet, som lanserades på onsdagen. Bland initiativtagarna finns Oxelösunds hamn, flera banker, fastighetsbolag och storföretag som Ericsson och Saab i Norrköping och Linköping.

Ostlänken, som ska gå från Linköping till Järna, beräknas skapa 1300 jobb om året i tio år. Lika många kan behövas när städerna ska bygga nya stationer och infrastruktur kring snabbjärnvägen, menar handelskammaren.

– Det är en mindre stad som ska befinna sig i det här tillväxtstråket under byggtiden. Vi tycker att det behövs en kraftsamling där näringslivet dels är tydliga med vad man tycker, men också kan stödja politiker och tjänstemän att fatta modiga beslut, säger Palmér.

Vad för beslut?

– Det kanske kan handla om att skapa fler besöksmål av internationell ranking, typ Kolmården. Eller att dra hit stora företag, fler huvudkontor.

Hur går det till, rent konkret?

– Det handlar om att träffas i olika konstellationer. Ha möten, bestämma vad vi ska ha för mål och låta det sippra ner i marknadsföringen av den här regionen. Vi tror att man kan knyta ihop hela tillväxtstråket på ett mycket tydligare sätt.

Projektet ska löpa över tre år till att börja med. Den riktigt svåra frågan att bita i är vad som händer 2028, när Ostlänken står klar.

– Vad finns det då för anledning att stiga av och inte ta tåget till Stockholm? Vi behöver börja planera nu för hur vi långsiktigt kan skapa förutsättningar för företag, investerare, inflyttare och besökare att satsa på vår region. Ostlänkens räls kommer inte vara saliggörande och sevärd i sig, säger Johanna Palmér.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om