En vattenskoter kan ha en toppfart på 60 knop, vilket motsvarar ungefär 110 kilometer i timmen. Och den har en acceleration värre än en sportbil.
– Och det finns ingen broms, den åker framåt även fast du släpper gasen. Eller rättare sagt det finns lite broms, men det är inte som på en bil att man kan tvärnita, säger Fredrik Antman på Finessa-båtar i Trosa.
Försäljningen av vattenskotrar har skjutit i höjden.
– Jag har redan sålt slut på allt som jag har fått hem inför den här säsongen. Jag har fått hem tolv skotrar och hade en beställning på 36 stycken. Kollegor ringer från västkusten och frågar om jag har någon vattenskoter som jag kan släppa till deras försäljning, säger Fredrik Antman.
Vilka kunder är det som köper en vattenskoter?
– Vi har kunder i alla ålderssegment. Jag sålde en vattenskoter till ett par som nog var över 70, med en blå våtdräkt till honom och en rosa till henne. De ville komma ut och njuta av skärgården. Sedan har vi ungdomarna som kommer att använda skotern, men mamma och pappa betalar, säger Fredrik Antman.
Många vill ha en vattenskoter för att de på ett lätt sätt kan komma ut i skärgården.
– Det blir ett enkelt båtägande. Sedan finns de som har en större båt som har ankrat upp i någon vik och som använder vattenskotern för att ta sig affären för att handla, säger Fredrik Antman.
Sedan sommaren 2019 gäller en åldersgräns på 15 år för att köra vattenskoter.
För att öka sjösäkerheten vill regeringen införa hårdare krav på förarna. Det ska bli obligatoriskt med förarbevis och utbildning för att köra vattenskoter. I december remitterades ett förslag som är tänkt att införas sommaren 2021.
”Jag vill se ordning och reda på sjön. Därför föreslår regeringen att krav på obligatoriskt förarbevis införs redan till nästa sommar. Nu är det slutlekt”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.
Kravet på förarbevis föreslås träda ikraft den 15 juli 2021, enligt Transportstyrelsens förslag.
Fredrik Antman menar att det skulle behövas körkort på vattenskotrar. Men att det blir svårt att genomföra, eftersom en vattenskoter ska betraktas som båt enligt EU.
– Att det behövs ett körkort kan jag tycka, för de går snabbt. Men det är onödigt att ta fram en lag som inte kommer att fungera, säger Fredrik Antman.