Fortsatt långa väntetider till 1177

Väntetiden för den som ringer sjukvårdsupplysningen 1177 har varit lång ända sedan regionen började driva den i egen regi. Den politiska oppositionen vill att tjänsten handlas upp på nytt.

Ewa Callhammar (L) anser att regionen på nytt bör upphandla 1177, får att få ner väntetiderna.

Ewa Callhammar (L) anser att regionen på nytt bör upphandla 1177, får att få ner väntetiderna.

Foto: Stina Järperud

Sörmland2021-09-13 06:34

– Man har fått en inkörningsperiod nu, men det syns ingen bättring, säger Ewa Callhammar, gruppledare för Liberalerna i regionen, om hur 1177 fungerar.

Hon anser att det är dags för regionen att handla upp tjänsten, precis som man gjort tidigare.

– Då hade vi tre minuter eller ännu kortare väntetid. Nu ligger det extremt högt, säger Callhammar.

undefined
Ewa Callhammar (L) anser att regionen på nytt bör upphandla 1177, får att få ner väntetiderna.

Tidningen har tagit del av statistik över medelväntetiden hos 1177 sedan regionen började driva verksamheten själv. Under många månader har den legat kring 30 minuter. Värst var det i mars 2020, då den var 52 minuter. Även i somras har väntetiden varit mycket lång. I juli låg den på 44 minuter. Eftersom statistiken visar medelvärdet, innebär det att många kan ha fått vänta betydligt längre än så.

Sabina Kalaitzis Barrögård är verksamhetschef för 1177. Hon påpekar att coronapandemin pågått under nästan hela den tid som regionen har drivit verksamheten. Det har påverkat på flera sätt. Antalet samtal har ökat, samtidigt som bemanningen har varit för låg på grund av sjukfrånvaro och svårigheter att rekrytera personal.

Nu är personalstyrkan dock fulltalig utifrån den budget som verksamheten har, enligt Sabina Kalaitzis Barrögård. Hon hoppas därför att väntetiderna ska gå ner.

– Vårt mål är att vi ska ha en väntetid som ligger runt 15, 20 minuter som längst och det är vad vi tror att vi ska närma oss under hösten, säger hon.

Numera är det också möjligt att chatta med 1177 i stället för att ringa. Hittills är det dock få som har utnyttjat den möjligheten, något som Sabina Kalaitzis Barrögård hoppas det ska bli ändring på.

– Det har i snitt legat runt sju till tio chattar per dag. Vi hade önskat att fler hade hittat dit.

Ewa Callhammar har skrivit en interpellation, alltså en fråga, om 1177, till hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Jonas Lindeberg (VFP). Callhammar undrar bland annat hur lång tid det "ska behöva gå innan man lägger ner och återgå till att upphandla" 1177. Interpellationen ska besvaras på regionfullmäktige.

undefined
Jonas Lindeberg (VFP) medger att väntetiderna varit oacceptabelt långa, men vill att regionen fortsätter att driva 1177 i egen regi.

Men någon upphandling är inte aktuell, enligt Jonas Lindeberg. Han håller med om att väntetiderna varit oacceptabelt långa, men menar samtidigt att det finns andra kvalitetsvinster med att regionen sköter 1177.  En viktig aspekt är att sjukvårdsupplysningen har kunnat hjälpa fler, och hänvisat färre till akuten, enligt Lindeberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!