Sämre punktlighet varje månad sedan MTR tog över

Tusentals tåg har varit försenade och inställda i Sörmland under vintern och våren. När MTR tog över trafiken ökade förseningarna månad för månad. "Vi krigar varje dag", säger MTR Mälartågs vd.

Mälartåg – inställt. Så här har det ofta sett ut på ljustavlorna på sörmländska tågperronger det senaste halvåret.

Mälartåg – inställt. Så här har det ofta sett ut på ljustavlorna på sörmländska tågperronger det senaste halvåret.

Foto: Veronica Karlsson

Sörmland2022-06-14 06:29

Pendlare har rasat, politiker har rasat och uppdragsgivarna Mälardalstrafik har rasat. Kritiken mot tågkaoset sedan bolaget MTR tog över trafiken i Mälardalen har haglat.

– Vi är inte alls nöjda. Resenärerna får inte den tidtabell vi har lovat, säger Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth i sin kritik mot MTR.

undefined
Frida Ukmar, vd på MTR Mälartåg.

Frida Ukmar, vd för MTR Mälartåg, medger problemen:

– Jag är absolut inte nöjd. Men det här är första gången som en annan operatör får chans att ta över trafiken och det är komplext att göra det bra från dag ett. Vi krigar varje dag för att det ska bli bättre, säger hon.

Tidningen har granskat statistik från trafikstarten för MTR den 12 december förra året. Fram träder en bild av att tågen blev alltmer försenade och allt oftare inställda för varje månad som gick – tills det plötsligt vände i april.

Vintern 2020-2021, när SJ fortfarande ansvarade för Mälartågstrafiken, låg punktligheten på mellan 80 och 90 procent.

Den 12 december 2021 tog MTR över. I januari hade punktligheten sjunkit till 71 procent. Och det skulle bli värre. I februari var 66 procent av tågen i tid, i mars bara 63 procent. Under årets tre första månader var totalt 1 307 avgångar med Mälartåg inställda. Ytterligare 3 818 var försenade.

undefined
Grafen visar punktligheten för Mälartåg (blå linje) jämfört med persontågtrafiken i hela Sverige (röd linje) längs en tidslinje. Den svarta prickade linjen visar när MTR tog över Mälartågstrafiken.

Under sportlovsveckan, vecka 8, råkade resenärerna allra mest illa ut. Då kom bara 48 procent av alla tåg i tid. Allra värst var det måndagen den 21 februari. Den dagen kom bara vart femte tåg fram i tid.

I april vände siffrorna uppåt. 74 procent av tågen kom i tid både i april och maj. Hittills i juni ligger punktligheten på 76 procent, vilket är den högsta noteringen sedan övertagandet.

Värst drabbade är pendlare som reser morgon och eftermiddag – särskilt på Svealandsbanan.

undefined
Så här såg det ut den 21 februari i år. Mälartågs mest problematiska dag sedan MTR tog över. Den här dagen var punktligheten 25 procent, vilket betyder att tre av fyra tåg var försenade.

Allra värst drabbad tycks avgången klockan 15.05 från Eskilstuna mot Strängnäs och Stockholm vara. Där är punktligheten bara 30 procent. I andra riktningen är det 17.56-tåget från Stockholm som oftast är försenat eller inställt, med en punktlighet på 40 procent.

Den så kallade Uven-sträckan, mellan Sala och Linköping via bland annat Katrineholm, har i många år varit förskonad från större problem. När MTR tog över trafiken infördes flera halvtimmesavgångar på sträckan som sedan ofta ställts in vilket påverkar statistiken. Bortsett från dem, ligger punktligheten ofta över 85 procent.

undefined
Så här såg det ofta ut under vintern – resenärer i väntan på ett försenat tåg. Just den här bilden togs i Katrineholm den 21 februari – en dag då tre av fyra Mälartåg var försenade.

Även trafiken på Nyköpingsbanan, mellan Norrköping och Stockholm, har betydligt bättre punktlighet än Svealandsbanan. Värst drabbat är tåget klockan 06.05 från Nyköping mot Stockholm som bara har 65 procents punktlighet.

Resenärer mellan Katrineholm och Stockholm kan välja mellan flera operatörer. Mälartågs avgångar har en punktlighet på mellan 55 och 89 procent, där bottensiffran utgörs av tåg som avgår klockan 15.37 från Stockholm.

undefined
Stefan Bojander, trafikchef på Mälardalstrafik och Helena Ekroth, vd för Mälardalstrafik.

Statistiken i artikeln är hämtad från hemsidan Tågstatistik. Även Mälardalstrafik publicerar siffror över tågens punktlighet. De ser bättre ut – 82 procents punktlighet i januari, 80 i februari och 76 i mars, att jämföras med Tågstatistiks siffror på 71 respektive 66 och 63 för de tre månaderna.

Hur kan siffrorna skilja sig så mycket?

– Det beror på hur man presenterar data. Normalt för man statistik över endast förseningar och presenterar de inställda avgångarna för sig, säger Stefan Bojander, trafikchef på Mälardalstrafik.

Tågen i Sörmland

Mälardalstrafik – ett bolag ägt gemensamt av sex regioner i Stockholm-Mälardalen, bland annat Sörmland. De ansvarar för den regionala tågtrafiken i Mälardalsregionen.

Mälartåg – Mälardalstrafiks varumärke för tågtrafiken i Mälardalen.

MTR – företag baserat i Hongkong. De har flera dotterbolag världen över, varav ett är MTR Nordic, som i sin tur har flera dotterbolag där MTR Mälartåg är ett. MTR vann förra året upphandlingen om att få köra Mälartågen och tog över efter SJ i december 2021.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!