Bygget ska komma igång inom några år. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) säger till SN:
-Vi hoppas på 2017 men när jag träffade representanter från Sörmland och Östergötland i förra veckan hade de egna funderingar på att kunna börja bygga redan 2016.
De 30 miljarderna kommer att finnas med i budgeten som läggs fram den 20 september och i infrastrukturpropositionen senare i höst.
Trafikverkets kapacitetsutredning har föreslagit att första etappen blir sträckan Linköping Norrköping, som bedöms vara en av de största flashhalsarna.
Hela Ostlänken ska vara färdig senast 2028. (LÄS OCKSÅ: Nyköpings kommunalråd tror på 2022.)
Nyheten kom i samband med att de fyra alliansledarna gjorde en gemensam tågresa till Linköping på onsdagen.
Ostlänken är planerad att gå från Linköping till Stockholm via Norrköping, Nyköping/Skavsta och Trosa. Totalt handlar det om 15 mil järnväg. Sträckan har i dag stora kapacitetsproblem. Till exempel är det enkelspår mellan Stockholm och Nyköping.
"Uppskattningsvis blir resan från Stockholm till Norrköping 20 minuter kortare och resan till Linköping 30 minuter kortare", skriver regeringen om satsningen.
"Transporterna till och från Skavsta flygplats – Sveriges tredje största flygplats – blir snabbare och mer miljövänliga", konstateras också. (LÄS OCKSÅ: Kritik mot att Ostlänken inte får maxfart)
Viking Jonsson, regionförbundets ordförande, träffade ministern i förra veckan tillsammans med en delegation och diskuterade Ostlänken.
- Det här är oerhört positivt för hela regionen Sörmland och Östergötland som helhet.
-Det har tagit vädligt lång tid. Vi har jobbat med det här ända sedan 90-talet. Det är väldigt glädjande att regerigen har tagit till sig av synpunkterna, satsning på infrastruktur är också tillväxtskapande för det läge där Sverige befinner sig i dag.
En effekt av satsningen är enligt regeringen att en stor del av persontrafiken flyttas över till Ostlänken och då frigörs kapacitet för godstrafiken på den nuvarande rälsen.
"Godstrafiken på järnväg kan därmed bli både mer punktlig och mer omfattande – något som är starkt efterfrågat av svensk industri."
Snabbjärnvägen har utretts i många år och tidigare har både statsministern och finansministern uttryckt sig skeptiskt kring hela projektet, men nu kommer alltså andra besked.
– Vi har velat se att vi verkligen har finansiering för detta och nu är svensk ekonomi stark och vi är överens om att satsa på detta, förklarar statsminister Fredrik Reinfeldt (M) för TT.
Alliansledarna uppgav också att man vill satsa fem miljarder kronor på dubbelspår mellan Göteborg och Borås.
Dessutom föreslås att den tillfälliga satsningen på drift och underhåll 2012 och 2013 permanentas vilket innebär 20 miljarder kronor mer i anslag. (SN/TT)