Biskopen blir viral när han testar ungdomarnas slang

I en ny video på Svenska kyrkans Instagram visar biskop Johan Dalman runt i Strängnäs domkyrka – med en uppdaterad jargong.

Biskop Johan Dalmans videoklipp har nu setts tiotusentals gånger på sociala medier.

Biskop Johan Dalmans videoklipp har nu setts tiotusentals gånger på sociala medier.

Foto: Cecilia Tuohy

Sörmland2024-09-18 19:54

Nyheten i korthet

  • Biskop Johan Dalman från Strängnäs stift har blivit viral genom en video där han använder ungdomars slangord.
  • Videon, som laddades upp på Svenska kyrkans Instagram, är en del av en trend där unga skriver manus för att presentera en verksamhet.
  • Biskopen tror att denna approach kan hjälpa kyrkan att nå ut till yngre generationer och öppna upp för dialog.

– Jag blev väldigt glad att jag fick lära mig ordet 'slay' och lite andra nyckelord", säger biskopen själv. 

Just nu pågår en trend i sociala medier. Den går ut på att låta en person ur generation Z – de som är födda mellan 1995 och 2012 – skriva manus till en video om verksamheten, företaget eller, som i det här fallet, kyrkan.

Senast att hoppa på den här trenden är Johan Dalman för svenska kyrkans räkning. Han är biskop i Strängnäs stift – som bland annat omfattar Sörmland.

Jargongen hos den minst sagt internetpräglade generation Z kan låta som rena rama rövarspråket för den oinitierade. Engelska slangord som "slay" eller uttrycket "main character energy" är kanske därför inte fraser man förväntar sig hitta i en biskops vokabulär.

Eller?

– Det är så jag alltid pratar! Så det är kul att det var någon som kom förbi med kameran, säger biskopen och skrattar innan han avslöjar sanningen:

– Nej, det var några som hörde av sig från Svenska kyrkans kansli och frågade ifall de kunde få spela in en generation Z-video med mig. Det var väldigt kul.

Både manus och vad de olika orden och uttrycken betyder fick Johan Dalman hjälp med.

– Jag måste ju veta om det var allvarsord eller kulord, eller vad det var för stämning i orden. Tjejen som kom och hjälpte till att spela in filmen var själv ung och väldigt noga med att videon skulle kännas värdig, så att det inte blev att vi gjorde något som bara var löjligt.

undefined
Johan Dalman säger att slangorden blev en skarp kontrast mot hans vanliga sätt att uttrycka sig. "Jag pratar alltid så länge, så det var kul att se om man kunde hitta lite nyckelord", säger han.

Johan Dalman tycker att det är viktigt att kunna kommunicera med en ny generation med deras egna ord och uttryck.

– Det är en generation som säger väldigt mycket med få bokstäver. Då ville vi testa hur det funkar i den här miljön som också är väldigt talande även helt utan ord.

Videon laddades upp på Svenska kyrkans Instagram på onsdagsförmiddagen och har redan fått avsevärt mycket mer spridning än vad kyrkans inlägg brukar generera i vanliga fall.

Johan Dalman tror att videon kan vara ett bra sätt att nå ut med kyrkans budskap till de som i vanliga fall inte nås av det.

– När man upplever samma sak med lite nya ord så tror jag att det öppnar alltid några öron och ögon.

Själv tycker han att det var en kul upplevelse att få en inblick och kunskap om ett språkbruk han annars inte använder till vardags.

– Jag blev väldigt glad att jag fick lära mig ordet "slay" och lite andra nyckelord som jag kommer att implementera i framtiden.

De kanske kommer med i någon framtida predikan?

– Absolut! De kommer att bli kortare och kärnfullare.

Ordlista för boomers

Slay – engelska för "slå ihjäl", men används här för att upphöja eller lyfta någon eller något.

Main character energy – någon som har stark utstrålning som – huvudpersonen i en roman eller en film.

It's giving ... – engelska för "det ger ..." Brukar användas i en kontext där man vill förmedla hur någonting uppfattas. Exempel: "It's giving main character energy" skulle kunna översättas till "Det du gör utstrålar att du är huvudpersonen i berättelsen".

Very mindful, very demure – ett uttryck som myntades av Tiktok-profilen Jools Lebron när hon ville förmedla att hennes beteende och sminkning var modest och dygdigt. 

Always serving – att man alltid levererar. Kan vara att man alltid ser snygg ut, eller alltid är välklädd, eller alltid har stark utstrålning.

No cap – att man är seriös, att man inte ljuger.

Drip check – att man uttrycker sin personliga stil – genom att visa upp vilka dyra och fashionabla plagg man bär.

Karta: Strängnäs Domkyrka
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!