Patienter och deras närstående har rätt att klaga på vård och omsorg, och det görs. Men i olika utsträckning i landets delar.
Sörmlänningarna fortsätter att ha mycket att klaga på i en jämförelse mellan regionerna. Det framgår av Inspektionen för vård och omsorgs årliga rapport till regeringen.
Sett till antal klagomål per 100 000 var det förra året tre regioner som drog ifrån; det är Kronoberg, Östergötland och 2022 års etta i klagosången; Sörmland. Från de tre landsändarna skrevs 73, 66 respektive 70 klagomål/100 000 invånare. Riksmedel är 56 och lägst andel klagomål, 33, producerades förra året i Jämtland.
Mest är det kirurgi och vårdcentralärenden som renderar i klagomål, och kvinnor har en tendens att skriva klagomål oftare än män.
Antalet klagomål från patienter och närstående fortsätter att sjunka i det stora. Under år 2023 fick IVO in 5 953 klagomål enligt patientsäkerhetslagen. Det var 257 färre jämfört med år 2022 och närmare 500 färre än 2021. Minskningen blev markant när en lagförändring trädde ikraft den 1 januari 2018 och begränsade Ivo:s utredningsskyldighet.
Sedan dess måste du som vill klaga på vården till myndigheten först göra en anmälan till ansvarig vårdgivare, direkt eller med hjälp av en patientnämnd i regionen. Om anmälaren sedan skulle vara missnöjd med responsen, kan ett klagomål lämnas till Ivo, som då gör en bedömning enligt patientsäkerhetslagen för att avgöra om ärendet ska utredas eller inte.
Av förra årets klagomål kom två tredjedelar från patienter själva. Men över 4 000 avslutades utan utredning för att de föll utanför Ivo:s utredningsskyldighet.
Ivo fattade beslut i drygt 1 500 klagomål varav runt hälften ledde till kritik mot vårdgivare. Störst andel kritik från Ivo fick tandvård, äldreomsorg, och akutmottagning.
Ivo utreder bland annat händelser som inneburit att patienten har fått en bestående skada, ett väsentligt ökat behov av vård eller avlidit. Myndigheten utreder också klagomål som gäller tvångsvård och händelser som allvarligt och på ett negativt sätt påverkat integritet, självbestämmande eller rättslig ställning.
Patientnämndens kansli i Sörmland nås på 0155-24 58 70, patientnamnden@regionsormland.se eller via 1177.