Här sänks hastigheten på Sörmlandsvägarna

90 kilometer i timmen blir till 80 på flera sträckor i Sörmland. Detta efter ett beslut av Trafikverket på måndagen.

Riksväg 53 får ny hastighetsgräns från och med början av november - 80 kilometer i timmen istället för 90.

Riksväg 53 får ny hastighetsgräns från och med början av november - 80 kilometer i timmen istället för 90.

Foto: Stina Hagdahl

Sörmland2019-10-29 04:33

111 mil statlig väg i landet kommer att få sänkt hastighetsgräns från och med början av november i år - från 90 kilometer i timmen till 80. Åtgärderna rör 90-vägar som saknar mitträcke eller liknande skydd och som har ett omfattande genomflöde av trafik. 

Ambitionen med detta är att minska antalet omkomna och svårt skadade i trafiken, Trafikverkets bedömning är att 80 kilometer i timmen är den övre hastighetsnivå där två bilar kan klara en kollision utan alltför allvarliga konsekvenser. Enligt Transportstyrelsens statistik har 170 personer omkommit på de svenska vägarna mellan januari och september i år, vilket är den lägsta siffran för samma tidperiod, sedan 2010. Statistiken för 2018 var däremot mer dyster, antalet omkomna i trafiken i fjol (324) var det högsta sedan 2009.

För Sörmlands del innebär måndagens beslut att ungefär 98 kilometer 90-väg får ny och sänkt hastighet till 80 kilometer i timmen. De vägar som framförallt berörs är riksväg 52 och riksväg 53.

52:an får sänkt hastighet mellan Nyköping och Bettna (22 kilometer) samt mellan Katrineholm och Ericsberg (nio kilometer), sammanlagt 31 kilometer väg. 53:an får sänkt hastighet mellan Stenkvista och Malmköping (22 kilometer) och mellan Nyköping och Råby (tio kilometer), sammanlagt 32 kilometer väg. Detta innebär att 90-sträckorna alltså försvinner helt från båda dessa vägar.

Övriga vägar där hastigheten sänks till 80:

* Länsväg 221 mellan Flen och Bettna (17 kilometer).

* Länsväg 214 mellan Läppe och Äs Säteri, riksväg 56 (18 kilometer).

–  Om en väg inte är mötesseparerad så ska det inte vara en högre hastighet än 80 kilometer i timmen, det är vad det här handlar om, säger Philiph Öhrman, trafikingenjör på Trafikverket.

–  Sedan kan det finnas lokala trafikföreskrifter med hastighetssänkningar genom samhällen eller vid vissa korsningar som länsstyrelse eller kommun har beslutat och som kommer att ligga kvar.

Trafikverket kommer samtidigt att höja hastigheten på sammanlagt nio mil statlig väg runtom i landet. Här är det däremot inga vägsträckor i Sörmland som omfattas. Trafikverkets åtgärder har fått skarp kritik från organisationen M Sverige (det som tidigare hette Motormännen). Myndigheten borde framförallt prioritera vägunderhåll och nya mitträcken som en åtgärd för att öka trafiksäkerheten, anser M Sverige.

– Istället för att mittseparera, eller underhålla vägarna, eller skylta upp olycksdrabbade sträckor, till exempel farliga kurvor, så väljer Trafikverket nu att sänka hastigheten. Det tycker vi är en riktigt dålig lösning, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på M Sverige, i ett uttalande till Sveriges Radio.

Förutom sänkt hastighet berörs riksväg 52 även av fler trafiksäkerhetsåtgärder framöver. Trafikverket i region Öst (där Sörmland ingår) har i samråd med polisen tagit fram förslag på vägsträckor i länet som man vill utrusta med fartkameror. Kriterierna är 70-, 80-, och 90-sträckor med höga trafikflöden, höga uppmätta hastigheter och där olycksrisken är hög. 

Här är riksväg 52 prioriterad och det är också den enda väg där man bedömer att fartkameror bör placeras ut. Åtgärden sker under 2020 och på följande sträckor längs med vägen:

* Bettna-Vrena (4 stycken)

* Vrena-Stigtomta (5 stycken)

* Vingåker-Baggetorp (6 stycken)

* Katrineholm-Dämbol (6 stycken)

* Dämbol-Bettna (6 stycken).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!