Hårt tryck på a-kassorna under pandemin

I Katrineholm finns myndigheten Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen och i Eskilstuna har Handelsanställdas förbund ett av sina a-kassekontor. Under pandemitider har de sett en stor ökning i antal ärenden.

Generaldirektör Peter Ekborg på Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, med säte i Katrineholm, lyfter vikten av tät dialog med landets a-kassor. Han har varit generaldirektör i drygt fyra år.

Generaldirektör Peter Ekborg på Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, med säte i Katrineholm, lyfter vikten av tät dialog med landets a-kassor. Han har varit generaldirektör i drygt fyra år.

Foto: Foto: Stina Järperud

Sörmland2021-01-18 04:45

Pandemin har medfört stora nedskärningar, permitteringar och uppsägningar i Sverige. En följd av detta är att efterfrågan på arbetslöshetsersättning nått höga nivåer. I ett pressmeddelande från torsdagen avslöjade Arbetsförmedlingen att landet nu har den högsta arbetslösheten sedan 1997. 

Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, förkortat IAF, inrättades år 2004 i Katrineholm.

Peter Ekborg, som är generaldirektör på myndigheten sedan hösten 2016, beskriver hur arbetssituationen har sett ut under senaste året. 

– Tempot är detsamma, det är alltid högt. Däremot har vi i viss mån ändrat riktning, som ett resultat av att inströmningen av ärenden har ökat kraftigt. 

Myndigheten väljer sina egna fall att granska, utöver de uppdrag de blir tilldelade av regering och riksdag. Under pandemin har ett stort tryck hamnat på a-kassorna, men generaldirektören är på det stora hela nöjd med hur de har hanterat situationen. 

– Jag tycker generellt att de har klarat det bra, de har ansträngt sig för att hantera problemet. En del negativa konsekvenser har uppstått, det finns exempel på oacceptabelt långa handläggningstider. Där har vi en roll att spela, att vara i nära dialog med landets a-kassor.

– Vi har inte fått inte så mycket klagomål under pandemin. Klagomål på handläggningen, såsom långa handläggningstider, riktas framförallt till a-kassorna. Men även vi har märkt en ökning av signaler om långa handläggningstider till myndigheten.

Trots den svåra arbetssituationen landet befinner sig i tycker Peter Ekborg att det finns en positiv lärdom att dra av det hela. En lärdom han hoppas att svenskar ska ta med sig i framtiden. 

– Inströmningen av medlemmar som söker arbetslöshetsersättning har ökat dramatiskt under den här svåra tiden, vilket förhoppningsvis innebär att många har insett värdet av att försäkra sig. Det är något som vi ser som positivt.

Linn Back Jonsson är en av handläggningscheferna på Handelsanställdas a-kassa i Eskilstuna. Hon säger att tiden under pandemin hittills har varit tuff och utmanande, men att hon samtidigt känner en stolthet över personalstyrkan. 

– Det som har varit tuffast, i min upplevelse, är känslan av att inte räcka till hela vägen för alla våra medlemmar. Det är såklart tråkigt, vi vill att alla medlemmar ska vara nöjda och trygga. Under våren förra året rekryterade vi ett 20-tal nya anställda på kontoret här i Eskilstuna, men en viktig parameter att ha i åtanke är att det ofta tar ett år för en handläggare att bli helt självständig. 

När pandemins negativa effekter började märkas på arbetsmarknaden följde en stor ström av nya medlemmar. Handläggare vittnar om fyra gånger så många fler ärenden än tidigare. Fokus hos Handels har då legat på att utveckla mångsidig kompetens inom personalstyrkan för att kunna hantera den nya mängden, berättar Linn Back Jonsson.

– Vi har möjliggjort för olika grupper inom vår arbetsstyrka att spetsa sin kompetens, så att de kan hjälpa till med ärenden de inte kunnat innan. Jag är stolt över våra medarbetare, majoriteten i den enhet jag leder är nyanställda från i våras. De har utvecklats enormt bra på en kort tid. 

Linn tycker att kommunikationen med IAF fungerat bra.

– Absolut, visst är det så. Det har jag märkt även på mitt håll, även om det mestadels är kassaföreståndaren som är i dialog med IAF.

Arbetslösheten ökar

I genomsnitt var 437 000 inskrivna arbetslösa i Sverige under 2020. Det är den högst uppmätta siffran sedan 1997.

Arbetslösheten i Södermanlands län förväntas öka från drygt 11 procent till nästan 12 procent under första halvan av året. 

I maj förra året rapporterade a-kassorna in en historisk ökning av medlemmar, 200 000 på två månader.

Källor: Arbetsförmedlingen, P4 Sörmland, IAF.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!