Hemmajobbaren: "Jag har fått ett helt annat tänk"

Ella Kilim har jobbat hemifrån sedan i mars. För henne har det inneburit ett helt nytt sätt att lägga upp arbetet och en stor social saknad.

Ella Kilim från Strängnäs är en av alla dem som under pandemin har jobbat hemifrån.

Ella Kilim från Strängnäs är en av alla dem som under pandemin har jobbat hemifrån.

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Sörmland2020-11-12 04:45

Vanligtvis skulle Ella Kilim ha åkt in till kontoret i Eskilstuna dagligen. Sedan i mars har dock besöken på Fortifikationsverket, där hon är en del av ledningsstaben, varit lätträknade. Rekommendationerna från regeringen och Folkhälsomyndigheten har inneburit jobb hemifrån för Strängnäsbon.

Förutsättningarna rent praktiskt i form av en kontorsdel fanns redan i hemmet. Men förändringen blev trots det omställning på många sätt.

– Som småbarnsförälder är jag ganska bunden till hemmet och har mått bra av att komma iväg till jobbet och kunna särskilja, säger Ella Kilim.

I över ett halvår har den skarpa gränsen mellan jobbet och hemmet suddats ut och det har inneburit utmaningar för Ella Kilim.

– Jag har fått ett helt annat tänkt när det gäller hur jag tar mig an arbetsuppgifter och jag har blivit mer medveten om hur jag använder min tid, säger Ella Kilim.

undefined
Ella Kilim arbetar på Fortifikationsverket i Eskilstuna men har sedan i mars jobbat hemifrån bostaden i Strängnäs.

På kontoret kunde Ella Kilim gå och prata med kollegor på kort varsel och greppa någon på väg till kaffeautomaten. När hon jobbar hemifrån ställer det höga krav på bland annat säkerhet, sekretess, planering och kommunikation med kollegorna. En effekt av att jobba hemma har för Ella Kilim blivit att mejl ofta ersatts med telefonsamtal eller Skypemöten för att kompensera för det förlorade sociala utbytet.

– Jag saknar det sociala med mina kollegor, det är den största förlusten. Jag tror att man mår och presterar bättre om man får vara nära varandra, säger Ella Kilim.

Samtidigt upplever hon att hon har blivit mer effektiv av att jobba hemifrån, precis som den undersökning tidningen nyligen skrev om visade. Färre pauser och möten har förlängt arbetsdagarna och Ella Kilim har fått strukturera upp dagarna tydligt för att se till så att hon tar pauser och rör på sig.

Hon tror att synen på arbetstid och arbetsplats kommer förändras efter pandemin och ser själv att hon om möjligt kommer att jobba mer hemifrån.

– Jag föredrar nog en kombination, jobba hemma två dagar i veckan och vara på kontoret tre dagar, säger Ella Kilim.

När många har förflyttat sin arbetsplats från jobbet till hemmet har det inneburit stora utmaningar för både arbetsgivare och arbetstagare. Kersti Lorén är sakkunnig handläggare i ergonomiska frågor på Arbetsmiljöverket.

– Det ställer helt andra krav på arbetsgivaren när det gäller att leda på distans och ha kontakt med personalen. Hur är arbetsförhållandena i hemmet, hur bygger man upp arbetet och tar man tillräckligt med pauser?, säger Kersti Lorén.

undefined
På Arbetsmiljöverket har man fått in en del frågor rörande arbetsgivaransvar och till exempel vad som gäller om man skadar sig i hemmet under arbetstid.

Arbetsmiljöverket har främst fått in frågor från arbetstagare och skyddsombud under pandemin och en av de vanligaste frågorna rör arbetsgivaransvaret. Enligt arbetsmiljölagen är arbetsgivaren ansvarig för arbetsmiljön även vid arbete hemifrån. Det gäller generellt oavsett om den anställde själv valt att jobba hemma eller blivit beordrad att göra det.

– Det är viktigt med en öppen dialog och att kommunikationen är bra mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det ser otroligt olika ut vad en arbetstagare behöver och hur arbetsgivaren kan stötta på bästa sätt, säger Kersti Lorén.

Pandemin har gjort att Arbetsmiljöverket inte kunnat göra några inspektioner. Kersti Loréns främsta tips för folk som jobbar hemifrån är:

  Kommunicera, det vill säga ha regelbunden kontakt med kollegor och chef.

  Variera, variation av arbetsställning är jätteviktigt.

  Promenera, det vill säga rör på dig på ett sätt som du tycker om. 

Så säger lagen

Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön, även vid arbete hemifrån. Det säger arbetsmiljölagen. Arbetsgivaren ska göra allt som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall.

Samtidigt säger lagen att arbetsgivaren och de anställda ska samarbeta för att skapa en god arbetsmiljö. Det samarbetet blir extra viktigt när du arbetar hemma eftersom din arbetsgivares möjlighet att se, hantera och åtgärda arbetsmiljöproblem kan vara begränsat. 

Källa: av.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!