– Våra barn reser ju gratis, men för att vi ska kunna följa med kostar det. I praktiken blir vi ju bundna här ändå, säger Julia som flydde till Sverige från det krigsdrabbade Charkiv i östra Ukraina, ihop med sin man och deras tre barn.
Drygt 1 900 av de totalt 76 000 ukrainska flyktingar som Migrationsverket uppskattar kommer att söka skydd i Sverige ska hamna i Sörmland.
Bussarna har börjat anlända till flera migrationsboenden i länet, däribland lägenhetshotellet Mälarblick i Strängnäs som delvis har gjorts om till flyktingförläggning.
När tidningen talade med flyktingar där förra veckan efterfrågade de arbetsmöjligheter och skolplatser åt barnen – men även möjligheten att kunna resa i länet:
– När jag bodde i Stockholm fick jag lite tid över för att upptäcka staden, men det går inte här. Och om jag får tag på ett jobb måste jag ju kunna ta mig dit, säger Liudmila Palamrchuk från Tjerkasy i centrala Ukraina.
Julia från Charkiv tillägger:
– De flesta skolor ligger långt bort, och pengarna vi får täcker inte kostnaderna.
Enligt Mattias Claesson (C), regionråd för kollektivtrafik, har regionen än så länge inte hittat en generell lösning. En utmaning är att få en samordning inom hela regionen.
– Problemet vi har i Sörmland är att det är en myndighet, men även nio kommuner som ska vara överens också, säger han.
Att grannregionen Stockholm beslutade att erbjuda gratis kollektivtrafik för alla med ukrainska pass menar han var ett snabbt utspel – han ser hellre att frågan bereds grundligt i Sörmland.
– Vi avvaktar och väntar in vad Svensk kollektivtrafik säger, säger han och syftar på branschorganisationen för länstrafikbolag.
– Vi är av grundinställningen att vi behöver ha ordning och reda på den här delen, så ukrainska pass har aldrig varit aktuellt att ha som resebevis. Det är ett ganska trubbigt instrument för vi har fortfarande många människor som är här utan att ha flytt kriget.
Han lyfter även behovet av att hjälpa flyktingar in i arbete. Då kan de bland annat betala för sina egna bussbiljetter.
– Det är ju så att de här människorna inte har någon inkomst över huvud taget, än så länge.
Kan det inte underlätta att få ett jobb om man kan ta bussen dit?
– Jo, men då hamnar vi i frågan om det är arbetsgivarens ansvar att få anställda på plats eller om det är samhällets, säger Mattias Claesson (C).