Ingen reklam på bussarna efter nyår

Partipolitiska, religiösa och kommersiella budskap ska bort från Sörmlandstrafikens bussar.– Tankarna på detta dök upp under förra valrörelsen, säger Helena Ekroth, chef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

Sörmland2016-09-14 14:08

Reklamen på bussarna i kollektivtrafiken har varit ett stående inslag i stadsbilden under decennier. Men den ekonomiska aspekten för Sörmlandstrafiken är försumbar. Av deras totala intäkter på drygt 642 miljoner kronor förra året stod reklamintäkterna för 307000 kronor.

– Det är klart att vi vill ha alternativa finansieringar till kollektivtrafiken. Men vi tjänar inga direkta pengar på att använda de här reklamytorna. Det handlar om någon promille, säger Helena Ekroth.

De bakomliggande orsakerna till beslutet står delvis att finna i turbulensen kring politisk annonsering. En av Sverigedemokraternas reklamkampanjer stoppades 2015 av Skånetrafiken samtidigt som den accepterades i Stockholms tunnelbana. Inför valet 2014 stoppades bussar med SD-reklam i flera städer sedan skyddsombud från fackförbundet Kommunal infört skyddsstopp med hänvisning till förarnas säkerhet.

– Jag ska inte sticka under stol med att de här tankarna kom upp då tunnelbanan i Stockholm användes för partipolitiska budskap. Jag såg valrörelsen 2018 framför mig och tänkte att det här vill jag som myndighetschef inte medverka till, säger Helena Ekroth.

Det förslag hon tog fram om en "förändrad inriktning av informationsytor" klubbades av en enig direktion vid kollektivtrafikmyndigheten tidigare i år.

Inriktningen är att budskapen på informationsplatserna från och med januari 2017 ska överensstämma med myndighetens värdegrund.

Ytterligare ett skäl till beslutet om reklamförbud hänger samman med lanseringen av nya tekniska stödsystem. Från den 1 oktober inför Sörmlandstrafiken ett helt nytt biljettsystem och i samband med det kommer varje buss att utrustas med digitala informationsskärmar.

– Vi har haft funderingar kring i vilken mån samhället ska erbjuda resenärer en fredad zon. I stället för erbjudanden om extrapris på fläskfilé ska vi prova att erbjuda samhällsinformation.

– Det kan handla om nyheter och information om vår egen verksamhet.Men det kan också vara information från till exempel Trafikverket, kommuner och landsting, högskolan eller arbetsförmedlingen, säger Helena Ekroth.

Hur försäljningen av den här samhällsinformationen ska gå till är inte spikat.

– Nej, det kanske blir så att vi upphandlar den här typen av tjänster. Men vi startar i egen regi, säger Ekroth.

Monica Johansson, (S), ordförande i Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, tycker att det ska bli skönt att slippa hantera frågor om kontroversiella budskap.

– Vi vill inte vara någon domare som ska avgöra vad det är man får annonsera om. Nu går vi på en strikt linje där vi får en unik möjlighet att kommunicera med våra resenärer, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!