Den största och mest omsusade rean på året, mellandagsrean, är här. Många har säkert tänkt göra ett eller två kap på årets rea. Men hur mycket tjänar man egentligen på att köpa på rea?
För att få bukt med smyghöjningarna infördes en ny bestämmelse i prisinformationslagen den 1 september 2022. Sedan dess ska det tydligt stå vilket lägstapris produkten haft 30 dagar innan prissänkningen. Priset ska stå i omedelbar närhet till det nya priset eller till den skylt som indikerar prissänkningen.
Enligt Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket, är det tydligt hur prisinformationen ska se ut när det gäller rea på nätet: i omedelbar närhet till det nya priset. Det gäller även i fysiska butiker, men här är det inte lika tydligt vad som räknas med "närhet".
– Räcker det att det står på hyllkanten eller på klädhängaren? Där får vi helt enkelt kolla i varje enskilt fall om det är tydligt nog. Det ska stå i direkt anslutning till produkten, säger hon.
Enligt Konsumentverkets rekommendationer är det endast det lägsta priset produkten haft under de senaste 30 dagarna, som ska stå i samband med prissänkningen. Att även skriva ut exempelvis ordinarie pris är inte att rekommendera, enligt Maria Nilsson.
– Det blir väldigt förvirrande för konsumenterna om de har många olika priser att välja på. Det är då svårt att kunna bedöma hur bra en deal är, säger hon.
Konsumentverket utför tillsyn i form av riktade insatser i olika butiker och på e-handel i samband med stora reor för att få bukt med otillåten marknadsföring. Men främst får de tips av konsumenter på handlare som inte verkar följa de nya bestämmelserna.
– Det är otroligt viktigt för oss att konsumenter anmäler.
Märker myndigheten att ett bolag inte sköter sin prisinformation på rätt sätt påpekar de felet och utgår från att bolaget rättar till det.
– De flesta näringsidkare vill göra rätt. Men är det så att de inte rättar sig efter det vi påpekat så har vi fler rättsliga möjligheter och kan ge förbudsförläggande med vite. I sista hand så kan vi även stämma dem i marknadsdomstolen – men det är inte så vi jobbar i första hand.
Till sist, vad bör man som konsument tänka på inför rean för att inte riskera att bli lurad?
– Egentligen ska man inte behöva tänka alls, det ska bara vara rätt. Men man får vara kritisk, tyvärr – verkar rean för bra, ja då kanske den är för bra.
Maria Nilsson rekommenderar att prisbevaka produkten man är intresserad av så att man har koll på vad den brukar kosta.
– Har man själv inte bevakat produkten finns det olika jämförelse-sajter på nätet som man exempelvis kan använda sig av, säger hon och fortsätter:
– Men man skulle ju önska att branschen själva kunde ta lite ansvar och inte lura sina kunder, så att man som konsument slipper tänka på de här grejerna.