Kläder för henne – elektronik för honom

Enligt e-barometern, en rapport från Posten, så handlar allt fler på nätet. Både män och kvinnor shoppar gärna böcker, men sedan skiljer sig vanorna åt.

ehandel

ehandel

Foto:

Sörmland2014-03-31 06:44

Kvinnor handlar kläder och böcker på nätet. Drygt hälften, 51 procent av de kvinnliga nätshopparna handlade kläder och lika många handlade böcker under förra året. 28 procent av kvinnorna handlar också smink.

Män handlar böcker (37 procent) och hemelektronik (34 procent). Enligt Postnords e-handelsrapport handlade drygt varannan manlig nätshoppare hemelektronik under förra året. Män konsumerar även mycket medienöjen som film och spel. Bara en dryg femtedel av de nätshoppande kvinnorna köpte hemelektronik under år 2013.

Vid elektronikköp spelar jämförelsesajter som Metacritic och Prisjakt stor roll. Många nätkunder undersöker också omdömen om e-handelsföretaget för att känna sig trygga med sitt köp.

I april år 2013 öppnade Mekonomen e-handelsbutik.

– Vi vill möta kunden på dess villkor och under tidpunkter som passar den. Vi vill finnas där kunden vill handla för tillfället i butik, mobilen, datorn eller via telefon, säger Martin Engberg, chef e-handel vid Mekonomen.

Har ni hunnit analysera effekten av er e-handel?

– Vi särredovisar inte e-handeln men bidraget har varit positivt. Det är helt nödvändigt att ha en komplett e-handelslösning.

Vad skulle hända utan e-handelsbutik?

– Då hade vi definitivt tappat i omsättning. Hårddraget tror jag inte att det går att överleva på sikt.

Många konsumenter gör efterforskningar av en produkt på internet för att sedan köpa den i en fysisk butik. 32 procent av elektronikkonsumenterna och 13 procent av klädkonsumenterna gjorde så under förra året. Fler gjorde så än tvärt om, alltså tittade i butik för att sedan köpa på nätet. Samma förhållande gäller många produkter som böcker, möbler och sportartiklar, efterforskning på nätet men inköp i fysisk butik.

Handeln från mobiltelefoner växer även om den enligt e-barometern inte är varm ännu. Cirka tio procent av nätshopparna använde sin mobil någon gång under förra året.

I e-barometern ingår en enkät med ett tvärsnitt av konsumenterna. Hälften av de tillfrågade uppgav att de handlade någon gång i kvartalet eller i månaden. Sex procent handlade flera gånger i månaden och en procent varje vecka. Mest handlade man när det lackar mot jul, i november och december.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!