Trafikverket har ändrat sina kriterier för vilka infrastrukturobjekt som ska pekas ut som särskilt viktiga ur ett nationellt perspektiv, alltså vilka som ska klassas som riksintresse. Det handlar om vägar, järnvägar, luft- och sjöfart.
När exempelvis en väg klassas som riksintresse innebär det förenklat att Trafikverket lättare kan styra vad marken närmast vägen kan användas till. När riksintressen tas bort möjliggör det för kommunerna att till exempel enklare kunna bostadsexploatera i närområdet.
– Vi har gjort en översyn av våra kriterier då det fanns en del saker i de gamla kriterierna som inte var förenligt med den lagstiftning vi lutar oss mot. Det har resulterat i att nya objekt tas i anspråk, men också att andra tas bort, säger Rami Yones, enhetchef för nationell samhällsplanering på Trafikverket.
I Sörmland föreslås riksväg 52, mellan Nyköping och gränsen mot Örebro län, plockas bort som riksintresse. Likaså riksväg 53 mellan Nyköping och Eskilstuna, väg 629 till Skavsta flygplats samt väg 910 mellan Merlänna och Åkers kyrka utanför Strängnäs. Även järnvägen mellan Folkesta och Nybybruk i Eskilstuna föreslås tas bort som riksintresse.
Länsstyrelsen tycker att förslaget är bra.
– Att vägarna tas bort bygger på Trafikverkets nya kriterier och sedan finns det ett uttalat behov som handlar om att staten ska minska antalet riksintressen och minska arealerna, vilket har framförts av många kommuner i Sverige, säger Rune van den Brink, plan- och infrastrukturhandläggare på Länsstyrelsen i Södermanlands län.
Lika positiva tongångar är det inte i Vingåker, Eskilstuna och Nyköping. I Vingåker rasar kommunstyrelsens ordförande Anneli Bengtsson över förslaget. Hon menar att riksväg 52 är blodådern som binder samman Sörmland med Närke.
– 52:an är en jätteviktig väg och en del av det starka stråket. Men Trafikverket och länsstyrelsen tittar inte på helheten, utan bara på sina kostnader. De tänker inte på landsbygden över huvud taget. Jag är kommunpolitiker och värnar om våra invånare, säger hon.
Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna, är inne på samma linje:
– Riksväg 53 är strategiskt viktig för tung trafik. Att plocka bort den som riksintresse påverkar inte bara Sörmland, utan även vår omgivning. Om den här vägen inte får ett nationellt fokus kommer det att bli ännu svårare att få med den i nationell plan för hur utbyggd infrastruktur ska finansieras framöver.
Varken länsstyrelsen eller Region Sörmland har några invändningar mot att vägen tas bort som riksintresse. Hur ser du på det?
– Länsstyrelsen lever sitt eget liv och Region Sörmland kanske har ett bredare perspektiv. Men jag vet att det finns en diskussion i regionen att vi gärna skulle vilja se att de här vägarna hade ett större fokus ur ett nationellt perspektiv, säger Jimmy Jansson.
Trafikverket tror snarare att det kan handla om ett missförstånd och medger att man kanske inte har varit tillräckligt tydlig i frågan.
– Jag delar inte uppfattningen att det skulle finnas en ekonomisk koppling mellan investering, underhåll och riksintresse. Det är begränsat med pengar i regional infrastrukturplan, men det har inget med riksintresset att göra. Vi har möjlighet att bygga ut vägarna ändå, säger Rami Yones.
Tidningen har sökt Urban Granström (S), kommunalråd i Nyköping.