– Sedan första maj har vi kontrollerat förarbeviset när vi tar någon för fortkörning eller sjöfylleri, precis som polisen gör på land, men nu gör vi de här riktade kontrollerna för att få en bild av regelefterlevnaden, säger Mattias Lindholm, pressekreterare på kustbevakningen.
Sedan 1 maj i år är det lag på att ha förarbevis för att köra vattenskoter i svenska vatten. Fram till på söndag kommer kustbevakningen stoppa vattenskotrar för att kontrollera att föraren verkligen har ett sådant körkort.
– Än är det lite tidigt att prata om resultaten, men många har ju varit ute och kört under midsommarhelgen, och vi kan ju konstatera att de allra flesta hade sitt förarbevis, så det är ju jättebra. Sedan är det ju några som inte har, såklart, säger Mattias Lindholm.
Enligt transportstyrelsen har ca 24 000 förarbevis utfärdats sedan kravet infördes. 530 av dem har utfärdats till sörmlänningar. Enligt Mattias Lindholm är kustbevakningen väldigt glada över att förarbevisen införts. De har länge förespråkat krav på utbildning för förare av vattenskotrar och andra snabbgående motorbåtar.
– Vattenskotrar utmanar övrig sjötrafik. I en båt brukar man ta sig från punkt A till punkt B, men i en vattenskoter kör man ofta runt, runt, fram och tillbaka, ofta länge på samma ställe. Det upplevs som farligt och provocerande, både av andra sjötrafikanter och av badare och de som paddlar i kajak till exempel. Och vi får mycket samtal till kustbevakningen från folk som hör motorerna och upplever att friden är störd, säger han.
Det som krävs för att få ett förarbevis är att ha genomfört en kurs med en praktisk och en teoretisk del, samt att man har fyllt 15 år. Du kan också köra vattenskoter på ditt förarbevis för fritidsbåt eller manöverintyg för högfartsbåt, så länge du tagit det innan 1 maj 2022. Om du skulle bli påkommen av kustbevakningen utan förarintyg kan du straffas med böter.
– Vi gör ju det här för att öka säkerheten till sjöss. En vattenskoter har hög motorkraft och kan köra snabbt, så den uppmuntrar till lekfullt beteende. Det är ju inte så kul att köra vattenskoter långsamt. Men det gäller att man kan tillräckligt mycket för att undvika farliga situationer. Tanken med det hela var ju att införa ett kunskapskrav och vi hoppas helt enkelt på att kunskapen kommer påverka trafikbeteendet, säger Mattias Lindholm.