Landstingsrevisor: Tjänstemän sprider politisk propaganda

Landstingets tjänstemän och PR-konsult sprider propaganda åt den politiska majoriteten. Det hävdar landstingets egen revisor Hans Molander (FP) som kräver en granskning. – Det här är nästan värre än arvodesfrågan, säger Hans Molander.

SÖRMLAND2011-04-05 07:52

Landstingets PR-konsult, som hittills kostat minst 60 000 kronor, och den egna informationsavdelningen ger inte en rättvis bild av arvodesaffären, hävdar Hans Molander.
– Det är tveksamt. Man hänvisar till en utredning som slår fast att inga ekonomiska felaktigheter har skett. Men i samma utredning finns texter som visar på att det finns en del felaktigheter.
Dessutom har två höga chefstjänstemän, landstingsdirektören Karin Welin och informationschefen Ann Jerdén, offentligt gått ut och tagit ställning för den politiska majoriteten, hävdar han.
– De ska ju vara trovärdiga, det blir ju en riktig kris om de blir en propagandamaskin för dem som sitter vid makten, då är det farligt.
Varför är det farligt?
– Ja, annars är det snart som det var i gamla Ryssland, när man har en propagandaenhet som för den ena gruppens talan. Då är det inte hela folket som de representerar.
– Informatörer och chefer är tillsatta som tjänstemän och inte som politiker och driva propaganda.
Var drar du gränsen mellan information och propaganda?
– Om man som tjänsteman går ut och försvarar de politiska beslut som har tagits är man fel ute. Som tjänsteman ska man genomföra det politikerna har bestämt, inte gå ut och plädera och skapa opinion för det ena eller andra alternativet, säger Hans Molander.
När informationschefen Ann Jerdén gör ett inlägg på en internetsajt tycker Hans Molander att hon verkar företräda den politiska majoriteten.
Varför är det mindre problematiskt om landstingsrådet Åsa Kullgren skriver istället?
– Därför att Åsa Kullgren är politiker och står för en politisk uppfattning och fattar beslut om saker och ting. Men informationschefen ska inte föra fram Åsa Kullgrens saker som sina.
Nu kräver Hans Molander en granskning av hela PR-kampanjen.
– Jag säger inte att jag har rätt, men vi måste få bort detta från dagordningen. Det är väldigt mycket prat om PR-kampanjen bland allmänheten och då måste vi få veta vad som är sant.
Vet du vad PR-konsulten har kostat?
– Ingen aning, men jag känner honom lite grand och han är inte gratis.
Hittills har PR-konsulten fakturerat 60 000 kronor, det kommer inte räcka, tror Hans Molander.
– Det är nog lågt räknat.

I papperstidningen tisdag den 5 april: Frågan om ansvarsfrihet uppe i dag på landstingsstyrelsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om