Den utbildning det handlar om, fartygsbefäl klass åtta, riktar sig till den som framför en båt i kommersiell trafik, till exempel taxibåt, chartertrafik eller bogserbåt eller på något annat sätt använder båt i sin yrkesutövning.
Utbildningen genomfördes under sex dagar i mitten av mars förra året, efter att pandemin brutit ut, i Nyköping. Utbildningen tar upp ämnen som: ta ut rätt kurs (navigation), radarhantering, säkerhet ombord och handhavande med kommunikationsradio.
Den som genomgått utbildningen med efterföljande prov har möjlighet att inomskärs framföra en båt med upp till tolv passagerare.
Före utbildningens start landade fakturan på länsstyrelsens bord: 108 744 kronor. Dessutom köptes två så kallade överlevnadsdräkter in: 23 350 kronor.
Länsstyrelsen har en handfull småbåtar, bland annat några ekor, uppger landshövdingen Beatrice Ask. Men varför behovet av sjöbefälsutbildning för personalen uppstått nu är oklart.
Enligt Beatrice Ask så är det en arbetsmiljöfråga och en hel del av länsstyrelsens arbete utförs i marina miljöer.
– Vi behöver ha den här nivån i vissa områden. Jag kan för lite om det, men det är svaret jag fått från verksamheten (att det behövs i arbetet i marina miljöer), säger landshövdingen.
Är det rimligt med fartygsbefälsutbildning, det går ju att vid tillfälle hyra in behörig personal?
– Jag har förtroende för våra enhetschefer. Har de gjort bedömningen att det behövs så är det så, svarar hon.