Länstrafiken satsar på skol- och arbetspendlare

I december i fjol gjordes en genomgripande förändring av kollektivtrafiken. Resenärerna ökade men synpunkterna var många och en hel del justeringar fick göras. I år räknar Länstrafiken med mindre dramatik

SÖRMLAND2013-10-03 21:42

I dag använder 10 procent av arbetspendlarna i länet kollektivtrafiken, det långsiktiga målet är 50 procent. Den tidtabellsförändring som trädde i kraft 9 december i fjol var en frukt av ett flerårigt arbete då Länstrafiken och Regionförbundet hade utrett hur trafiken skulle kunna förbättras. Buss- och tågtrafiken i de bredaste stråken behövde stärkas upp.

– Det blev att vi kastade upp mycket av busstrafiken. Själva tidtabellsarbetet skedde under en kort period och vi märkte att allt inte blev bra, konstaterar Oskar Jonsson, trafikstrateg på Länstrafiken Sörmland.

SN fick flertalet insändare från missnöjda pendlare och skrev bland annat om en 17-åring som tjänade tid på att ta sparken 16 kilometer till skolan. Normala år gör Länstrafiken en justering i augusti. Nu gick det inte att vänta – justeringar gjordes efter jul-, sport- och påsklov.

– Generellt är fler nöjda. Framför allt har vi rättat till så att det fungerar för skoleleverna, berättar Oskar Jonsson.

I juni påbörjade årets arbete. Trafikbeställningar kom in från kommunerna och landstinget. I augusti–september började tågtidtabellerna utkristallisera sig. Oskar Jansson konstaterar att Gnestapendeln var en rysare. Han har nu fått ihop tidtabeller som är ute på samråd till kommuner, landsting och bussentreprenörer. De fastställs i mitten på oktober, presenteras 15 november och träder i kraft 15 december.

Den största förändringen kommer att vara på sträckan Nyköping–Oxelösund. Stommen kommer fortsatt att vara 15-minuterstrafik med varannan buss på motorvägen och varannan via Arnö, men fler turer tillkommer på morgnarna. Fler turer kommer att gå via områdena Sunda och Peterslund, som fick en försämrad turtäthet i fjol, och trafiken kommer att passa bättre med tågavgångar samt vidare förbindelse mot lasarettet.

Mycket kritik kom i fjol från Kiladalen.

– Det var krångligt för resenärerna att byta i Jönåker mellan olika linjer. Nu återgår vi till att buss 563 går hela vägen från Nyköping till Stavsjö, med stopp i Enstaberga och Jönåker och fler bussar går vidare till Ålberga, säger Oskar Jonsson.

I december kommer fler turer att gå till Eskilstuna och Katrineholm, eftersom landstinget vill ha hög tillgänglighet till sjukhusen. Fler turer kommer också att avgå mot Trosa och Gnesta på eftermiddagarna.

– Generellt kan man säga att vi förstärker vid sju–åtta då många åker, vi fokuserar på skol- och arbetspendlingen. Det blir betydligt färre turer mellan åtta och nio och färre mitt på dagen, säger Oskar Jonsson som konstaterar att Länstrafiken fått mycket bra synpunkter.

– Det går inte att tillgodose alla behov, men vi hoppas på färre negativa synpunkter i år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!