Hemarbetet gör oss till soffpotatisar: "Oroväckande"

Den sociala distanseringen under pandemin, som nu pågått i över ett år, har i grunden förändrat många personers liv. Mer skräpmat och mindre motion har gjort oss, eller är på väg att göra oss, till soffpotatisar – och nu får vi betala för den nya, kanske självpåtagna, livsstilen. "Tillgängligheten till kyl och skafferi och småätandet är det största problemet", säger Karin Nileskog, kostexpert på Viktäktarna.

Tillgängligheten till kyl och skafferi och minskad motion är det största problemet vid hemarbete, säger Karin Nileskog, kostexpert på Viktäktarna.

Tillgängligheten till kyl och skafferi och minskad motion är det största problemet vid hemarbete, säger Karin Nileskog, kostexpert på Viktäktarna.

Foto: Viktväktarna

Sörmland2021-05-12 04:45

Pandemi, restriktioner, hemarbete, motion och mat är fem faktorer som påverkat mångas liv det senaste året. De allra flesta har på ett eller annat sätt tvingats att förändra sina rutiner och bygga om sitt livspussel. Psykiskt påfrestande, ja, men fysiskt visar sig de negativa effekterna ännu snabbare. 

Mindre motion, mer snabbmat och hemarbete gör att många sakta men säkert ökar i vikt och får sämre kondition enligt en färsk Sifo-undersökning. 36 procent av svenskarna har gått upp i vikt det senaste halvåret. 40 procent av kvinnorna och 32 procent av männen uppger detta.

– Det vi kan se är bland annat att vardagar och helger går in i varandra. En person som jobbar hemma äter lika mycket, eller samma mat, som man belönar sig med under helgen. Skillnaden på en tisdag eller en lördag är inte lika stor. Att övervikt och fetma ökar inom nästan samtliga åldersgrupper i Sverige såg vi redan innan pandemin. Men med hemmajobb och studier på distans ökar stillasittandet och småätandet och därmed övervikten ytterligare. Det är en oroväckande utveckling, säger hon.

undefined
36 procent av svenskarna har gått upp i vikt det senaste halvåret.

Undersökningen visar att 36 procent av svenskarna har ökat sitt intag av olika så kallade skräpmatsprodukter sedan coronan bröt ut, Det är intaget av godis samt kakor och bakverk som ökat mest. Även chips och snabbmat som pizza och hamburgare har konsumerats mer nu än innan pandemin. Den negativa hälsotrenden är tydligast bland kvinnor och unga.

– Att ungdomar finns i gruppen kan bero på att de oftare är ute och tillgången till både snabbmat och energidrycker är lättillgängligt. Orsaken till att kvinnor procentuellt sett har ökat mer i vikt har jag inget enkelt svar på, säger Karin Nileskog.

49 procent av svenskarna i åldrarna 16–35 år äter mer av olika näringsfattiga livsmedel nu, jämfört med 28 procent av de som är 56–79 år.

– Det kan ha sin förklaring i att äldre personer äter mer hemlagad mat, säger Karin Nileskog och tror att balansen mellan arbete och fritid nu måste förbättras.

– Vi är på väg, eller befinner oss i ett paradigmskifte. Hemarbete kommer med stor sannolikhet att bli en del av framtiden och då måste vi ändra vårt förhållningssätt till jobb och fritid. Strukturera jobbet som om du var på arbetsplatsen. I dag känner många oro och suget på mat är väldigt känslostyrt, är man ledsen, orolig eller lider av tristess är det lätt att finna tröst i kylskåpet. Det i kombination med mindre motion samt färre sociala kontakter är inte bra, säger hon.

undefined
Godisförsäljningen har ökat med nästan 15 procent sedan pandemin bröt ut.

Och bristen på motion samt förändrade kostvanor vid hemarbete har lett till att nästan 20 procent har gått upp två till sju kilo under de senaste sex månaderna.

– Det viktigaste är att undvika att bli försoffad och förslöad. Det finns mycket man kan göra för att snabbt förändra sin situation. Framför allt är rörelse ett bra sätt att bryta trenden. Med bättre kost och mer motion, det kan vara så enkelt som att ta en promenad under tio minuter under lunchen, kommer belöningen redan efter en vecka eller två. Goda vanor tar tid att etablera, men går snabbt att förstöra avslutar Karin Nileskog.

Detta köper vi mer av:

Godis – 14 procent
Kakor/bakverk – 14 procent
Chips/snacks – 13 procent
Snabbmat som pizza och hamburgare – 12 procent
Alkohol – 8 procent
Läsk – 8 procent
Glass – 7 procent

Källa: Sifo

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!