"1177.se är en formidabel katastrof för vaccineringen" skrev chefredaktör Eva Burman i en krönika i helgen. Och läsarna håller med. Ett antal sörmlänningar har i mejl till tidningen vittnat om bekymmer de upplevt under försök att boka tid för vaccination.
Det handlar om bokningssystem som ligger nere, svårtydda länkar och telefonnummer ingen svarar på.
"Till sist gav jag upp och ringde bokningstelefonen i stället, och då anser jag ändå att jag har tämligen god datorvana", skriver en person.
"Hur i all sin dar kan man krångla till något så, som borde/måste vara enkelt och användarvänligt?" frågar en annan.
"Om det här är en djungel för vanligt folk så är det omöjligt för både invandrare och de som har olika funktionsnedsättningar", summerar flera läsare.
1177 Vårdguiden är en nationell samlingsplats för information och tjänster på webb och telefon i ämnet hälsa och vård. Den drivs av företaget Inera på uppdrag av Sveriges regioner och kommuner i samverkan.
Varje region driver sin egen sjukvårdsrådgivning, och till viss del också redaktionellt innehåll på 1177.se. Men allt kan regionen inte påverka, konstaterar Region Sörmlands kommunikationsdirektör Maria Karlsson.
– Jag kan bara instämma i kritiken. Att boka tid för vaccination via 1177 är inte helt enkelt ur ett invånarperspektiv. Jag önskar det varit lätt. Då hade vi gjort det ännu lättare. Jag är glad att många människor ändå lyckas boka sina tider på 1177:s webb och i appen.
Men läget blir komplicerat av flera anledningar, förklarar Maria Karlsson.
– På webbplatsen 1177.se kan vi skapa sörmländska innehållssidor och komplettera den nationella informationen. Men när det gäller e-tjänsterna och webbtidboken är det en nationell tjänst vi inte kan påverka. Systemet är gammalt och kräver bank-id som i sig kan vara utestängande för många människor. Men ett utvecklingsarbete pågår på Inera som vi hoppas ska ge förenklade och förbättrade tjänster.
Att skapa en tidsbokning via 1177 ser ut på olika vis beroende på var man vill gå. Vårdcentralerna har sina egna tidböcker, liksom vaccinationsmottagningarna i Eskilstuna, Strängnäs och Nyköping. Och de privata aktörerna som inte nyttjar 1177:s e-tjänster har i sin tur egna bokningssystem.
– Allt hade behövt samlas ihop under ett gemensamt tak, och jag skulle också önska vi kunde ha knappen "Boka vaccin här" på vår förstasida. Tyvärr är det alltså inte tekniskt möjligt utifrån dagens förutsättningar.
Region Sörmland har gjort vad man kan för att underlätta för medborgarna och nå dem som av just tekniska skäl inte klarat att boka en vaccinationstid.
– Vi har kompletterat upp bokningstelefonen på olika språk och vi har mycket digital annonsering, där man klickar på sin hemort och direkt hamnar i aktuell bokning. Och så kör vi drop in-vaccinationer på flera håll. Vi har också legat på och undersökt om det inte gått att lägga in flera språk i själva bokningstjänsten, och inte bara på webbsidorna. Vilket det tyvärr inte gör.
Dessutom pågår upphandling av en ny vaccinationsjournal i regionen.
– Det hade varit betydligt enklare om den varit på plats innan pandemin bröt ut, då hade vi inte behövt använda oss av 1177:s bokningssystem alls. Men i slutet av mars ska förändringarna vara klara och då ska vi kunna erbjuda en okomplicerad tidsbokning som inte kräver bank-id för vacinationer.