Lastbilschauffören om dödsolyckan: "Mår inte bra"

Föraren av den lastbil som tv-profilen Patrick Grimlund kolliderade med och avled i söndags, är starkt påverkad av händelsen. "Jag kan inte blunda utan att se den där jävla bilen", säger han.

Två Eskilstunabor färdades i lastbilen.

Två Eskilstunabor färdades i lastbilen.

Foto: Privat

Sörmland2023-01-10 16:48

Tiden efter dödsolyckan på gamla E20, söder om Mariefred, vid lunchtid i söndags är svår att beskriva. Det säger den Eskilstunabo som körde den drygt 30 ton tunga lastbilen, i vilken hans flickvän var med.

Mannen som är i 40-årsåldern och bosatt i Eskilstuna kommun har varit i branschen sedan gymnasiet. Han var anställd i ett familjeföretag fram till sommaren 2021 då han i egen regi tog över verksamheten som innefattar plogning, sandning och saltning av vägar.

– Jag har kört nästan varje dag i drygt 20 år men aldrig varit med om något liknande. Vi är blåslagna och jag kan inte ens blunda utan att se den där jävla bilen komma mot oss. Det har varit dåligt med sömn och ingen av oss mår särskilt bra, säger han.

Eskilstunabon var ute för att sanda småvägar längs gamla E20 på uppdrag av Trafikverket när den bil som tv-profilen färdades i av oklar anledning kom över på fel sida.

– Jag skrek 'helvete' och väjde ut mot skogen – men det hjälpte inte. I samma sekund som det small förstod jag att föraren av bilen inte skulle överleva, säger åkaren.

Dieseltanken gick sönder och sprutade ut bränsle samtidigt som det började ryka från lastbilen.

Vare sig Eskilstunabon eller flickvännen hade bilbälte. Han fångades upp av krockkudden, hon kastades in i lastbilens framruta och vidare ner på golvet. 

– Jag slet upp henne från golvet och trodde att det skulle börja brinna. Jag drog henne mot mig och öppnade dörren och insåg att det inte brann. Men då såg jag personbilen och hamnade i chock. Jag satt bara och skakade, berättar han.

Varför de inte bar bilbälte förklarar han med att de ibland kör på mycket hala vägar.

– Ibland kan det vara bättre att kasta sig ut än att välta i ett krondike när det är isgata. Det förklarade jag även för polisen. Men visst skulle vi haft bälte på stora vägen, det är inget att hymla med. Vi skulle svänga av och sanda hundra meter längre fram. 

Utifrån gps-data har Trafikverket konstaterat att lastbilens hastighet var som högst 45 kilometer i timmen.

Cirka en minut efter kollisionen kom den första utomstående personen till olycksplatsen. En man.

– Han var först på plats och hjälpte oss, men hamnade själv i chock när han fick se personbilen, säger han.

Allt fler bilister stannade till för att stötta och Eskilstunabon säger att han uppskattar det omhändertagande de fick vid olycksplatsen.

– Det var nog 10-12 personer som hjälpte oss. Och det behövdes, säger han.

Eskilstunabon har inte suttit vid ratten på något fordon sedan olyckan.

– Men jag satt bredvid när vi tog en sväng i går (måndags) men det gick inget bra. Jag kände att varenda bil skulle åka in i oss – så vi körde hem igen.

Vad som händer med åkerirörelsen nu vet han inte.

– Lastbilen är skrot och framtiden oklar. Vi får se vad som händer och allt får väl ta sin tid. 

Eskilstunabon förhördes av polis efter olyckan och lastbilens färdskrivare togs i beslag för att kunna kontrolleras avseende bland annat hastighet och dygnsvila. Det finns inga brottsmisstankar mot vare sig åkaren eller åkeriet.

Under tisdagen var Eskilstunabon i kontakt med den avlidne Patrick Grimlunds fru.

– Det är en hemsk händelse för alla inblandade och jag beklagar verkligen sorgen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!