– Någonstans tycker vi att man måste sätta stopp.
Det säger Ewa Callhammar, gruppledare för Liberalerna i regionfullmäktige, om väntetiderna till telefonrådgivningen på 1177.
Frågan har varit uppe till politisk debatt vid flera tidigare tillfällen, och det har rått bred enighet om att väntetiderna har varit för långa. Däremot finns det olika åsikter om vad som ska göras åt det.
Nu menar Callhammar att regionen på allvar ska överväga att återigen köpa in tjänsten från en privat aktör. Ett tydligt mål om hur långa svarstiderna kan tillåtas vara bör sättas upp. Om det inte nås, ska tjänsten handlas upp, anser hon.
– Om det inte går att driva i egen regi, då tycker jag man ska gå tillbaka till att upphandla det igen.
1177 har tidigare drivits i privat regi, men numera sköter Region Sörmland om tjänsten själv.
Om väntetiderna är alltför långa ger människor upp, och vänder sig kanske direkt till akuten eller till andra vårdgivare i stället, befarar Callhammar.
Inför nästa sammanträde med regionfullmäktige på tisdag har Ewa Callhammar ställt en interpellation, en fråga, till regionrådet Jonas Lindberg (VFP) om 1177.
Där undrar hon bland annat hur lång väntetiden i genomsnitt var under 2021 och hur stor andel av samtalen som besvarades.
Jonas Lindeberg kommer att besvara interpellationen på sammanträdet, men uppger för tidningen att väntetiderna har blivit kortare. Under februari klarade man målet om en snittid på under 15 minuter.