Lindeberg besviken över Callhammars uttalande

Efter Ewa Callhammars (L) utspel om att Jonas Lindeberg (Vfp) inte låtsas om sjukvårdens underskott vill han ge sin syn på saken.

Jonas Lindeberg (Vfp) är besviken över Ewa Callhammars uttalande om att han ska ha suttit som en "fågelholk" under ett av regionstyrelsens sammanträden. Han menar att uttalandet är på sandlådenivå.

Foto: Magnus Grimstedt/arkiv

Sörmland2019-11-21 18:00

I en nyligen publicerad artikel framkom att oppositionen i Region Sörmland – med Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna – är starkt kritisk mot majoritetens budgetförslag för 2020. Detta eftersom de anser att de styrande – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vård för pengarna – räknat pris- och löneökningar för kommande år på den budget som gäller i dag, och inte på det verkliga utfallet.

Monica Johansson (S), regionstyrelsens ordförande, svarade att majoriteten använt sig av färskare siffror och att oppositionens synpunkter därför är felaktiga. Nu vill även Jonas Lindeberg (Vfp), regionråd med särskilt ansvar för hälso- och sjukvården, bemöta oppositionens syn på saken.

– Vi har jämfört med de prognoser vi har från september och oktober när vi har gjort kommande budget. Tack vare att vi återinför patientavgifterna får hälso- och sjukvården mer resurser än vad den gör av med i år. Därför har oppositionen fel och de verkar inte ha förstått hur vi har tänkt, säger Jonas Lindeberg.

Dessutom är han besviken på den kommentar Ewa Callhammar lämnade till tidningen om att han ska ha suttit som en "fågelholk" under ett sammanträde med regionstyrelsen – då oppositionen uppmärksammade honom på deras granskning av budgeten.

– Jag tycker att det är förvånade att ni skriver personliga påhopp i en artikel på ett sådant sätt. Jag tycker också att uttalandet är en fortsättning på den sandlåda som drivs av oppositionen, säger Jonas Lindeberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!