Restaurangbranschens omsÀttning har minskat med 69 procent det senaste halvÄret. Det framgÄr av rapporten "BesöksnÀringens 450 dagar" som branschorganisationen Visita publicerade i början av juni.
Hotellrestauranger som Àr starkt beroende av hotellgÀster har det tuffast medan snabbmat som bÄde ligger lÄngt fram i digitalisering och nÀra bilvÀgar har klarat sig vÀsentligt mycket bÀttre.
Helena von Porat Àr vd pÄ Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell och ordförande i Eskilstuna hotell och restaurangförening:
â Vi ser klart och tydligt att det har börjat vĂ€nda för de vanliga restaurangerna medan vi som har hotellrestauranger Ă€r lite mer försiktiga i vĂ„ra förhoppningar.
Hur det gÄr för hotellrestaurangerna i sommar beror pÄ hur mÄnga övernattande besökare som kommer till staden.
â Vi Ă€r vĂ€ldigt vĂ€derberoende i Eskilstuna. Det ska ju helst bli en lagom svensk sommar för att mĂ„nga ska komma hit och gĂ„ pĂ„ Parken zoo. Blir det jĂ€ttevarmt Ă„ker gĂ€sterna till kusten istĂ€llet och regnar det bort kommer de inte heller hit, sĂ€ger Helena von Porat.
Enligt Visitas rapport har antalet löntagare i den sörmlÀndska besöksnÀringen minskat med 17 procent sedan pandemins start. Minskningen motsvarar nÀstan 1 400 jobb. Majoriteten av de som har förlorat sina jobb Àr unga under 26 Är.
â Det handlar om att börja om frĂ„n början och bygga upp branschen och det tar ju tid, sĂ€ger Helena.
â MĂ„nga av mina kollegor har kĂ€mpat med rekrytering inför sommaren för att stĂ„ redo nĂ€r det vĂ€nder. Det Ă€r inte superenkelt att rekrytera i nulĂ€get. MĂ„nga har försvunnit frĂ„n branschen eller valt att studera.
Helena menar att besöksnÀringen har lÀrt sig att arbeta mer effektivt under pandemin.
â Man har lĂ€rt sig att jobba lite mer över grĂ€nserna. Man blir vĂ€ldigt sĂ„rbar om man har en person som bara stĂ„r i köket eller bara stĂ„r i disken eller bara stĂ„r i receptionen pĂ„ hotell. Man behöver kunna fler saker för att enkelt kunna stĂ€lla om. MĂ„nga kommer att hĂ„lla fast vid att arbeta smartare Ă€ven om man gör det pĂ„ ett lite annorlunda sĂ€tt. Personalen ska ju hĂ„lla i lĂ€ngden.
Pandemin har snabbat pÄ den digitala utvecklingen.
â PĂ„ hotellen har vi sett att den digitala utvecklingen gĂ„tt flera Ă„r framĂ„t bara under en vĂ€ldigt, vĂ€ldigt kort tid. Restaurangerna börjar med QR-koder för att underlĂ€tta för gĂ€sterna att betala sĂ„ att det inte ska bli sĂ„ mycket spring vid borden.
Helena tror att branschen kommer att behöva erbjuda sina besökare upplevelser för att de ska ÄtervÀnda.
â MĂ€nniskor kommer att vilja gĂ„ ut och uppleva saker. Man kommer att vilja lĂ€gga sina pengar pĂ„ att skapa minnen och att trĂ€ffa varandra. Det Ă€r klart att vi tror och hoppas att de kommer att göra det i vĂ„ra verksamheter eftersom de inte har fĂ„tt göra det pĂ„ sĂ„ lĂ€nge.
Eskilstuna Hotell och Restaurangförening planerar nu inför 2022 dÄ man hoppas kunna genomföra mÄnga olika event i staden. Helena tycker att det Àr positivt att olika aktörer har lÀrt sig att samarbeta under pandemin.
â Fler föreningar gĂ„r samman med kommunen för att göra saker som gör Eskilstuna till en mer attraktiv plats. Vi har lĂ€rt oss mycket under den hĂ€r resan som vi plockar med oss. Jag tror att vi stĂ„r starkare som destination nu Ă€n vad vi gjorde innan.