Restaurangbranschens omsättning har minskat med 69 procent det senaste halvåret. Det framgår av rapporten "Besöksnäringens 450 dagar" som branschorganisationen Visita publicerade i början av juni.
Hotellrestauranger som är starkt beroende av hotellgäster har det tuffast medan snabbmat som både ligger långt fram i digitalisering och nära bilvägar har klarat sig väsentligt mycket bättre.
Helena von Porat är vd på Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell och ordförande i Eskilstuna hotell och restaurangförening:
– Vi ser klart och tydligt att det har börjat vända för de vanliga restaurangerna medan vi som har hotellrestauranger är lite mer försiktiga i våra förhoppningar.
Hur det går för hotellrestaurangerna i sommar beror på hur många övernattande besökare som kommer till staden.
– Vi är väldigt väderberoende i Eskilstuna. Det ska ju helst bli en lagom svensk sommar för att många ska komma hit och gå på Parken zoo. Blir det jättevarmt åker gästerna till kusten istället och regnar det bort kommer de inte heller hit, säger Helena von Porat.
Enligt Visitas rapport har antalet löntagare i den sörmländska besöksnäringen minskat med 17 procent sedan pandemins start. Minskningen motsvarar nästan 1 400 jobb. Majoriteten av de som har förlorat sina jobb är unga under 26 år.
– Det handlar om att börja om från början och bygga upp branschen och det tar ju tid, säger Helena.
– Många av mina kollegor har kämpat med rekrytering inför sommaren för att stå redo när det vänder. Det är inte superenkelt att rekrytera i nuläget. Många har försvunnit från branschen eller valt att studera.
Helena menar att besöksnäringen har lärt sig att arbeta mer effektivt under pandemin.
– Man har lärt sig att jobba lite mer över gränserna. Man blir väldigt sårbar om man har en person som bara står i köket eller bara står i disken eller bara står i receptionen på hotell. Man behöver kunna fler saker för att enkelt kunna ställa om. Många kommer att hålla fast vid att arbeta smartare även om man gör det på ett lite annorlunda sätt. Personalen ska ju hålla i längden.
Pandemin har snabbat på den digitala utvecklingen.
– På hotellen har vi sett att den digitala utvecklingen gått flera år framåt bara under en väldigt, väldigt kort tid. Restaurangerna börjar med QR-koder för att underlätta för gästerna att betala så att det inte ska bli så mycket spring vid borden.
Helena tror att branschen kommer att behöva erbjuda sina besökare upplevelser för att de ska återvända.
– Människor kommer att vilja gå ut och uppleva saker. Man kommer att vilja lägga sina pengar på att skapa minnen och att träffa varandra. Det är klart att vi tror och hoppas att de kommer att göra det i våra verksamheter eftersom de inte har fått göra det på så länge.
Eskilstuna Hotell och Restaurangförening planerar nu inför 2022 då man hoppas kunna genomföra många olika event i staden. Helena tycker att det är positivt att olika aktörer har lärt sig att samarbeta under pandemin.
– Fler föreningar går samman med kommunen för att göra saker som gör Eskilstuna till en mer attraktiv plats. Vi har lärt oss mycket under den här resan som vi plockar med oss. Jag tror att vi står starkare som destination nu än vad vi gjorde innan.