Lockrop byts till Blues på Nynäs

Det är inte alla som kan skryta med en sångröst som lockar till sig boskap, men det kan Karin Ericsson Back. Gnestatjejen med rötterna i Dalarnas Rättvik har alltid haft sångtekniken kulning nära om hjärtat.

SÖRMLAND2014-07-11 00:00

Tekniken kulning har ursprung i vallmusiken som traditionellt använts för att locka till sig kor. För Karin är kulning inte synonymt med musik utan snarare ett riktat rop som under rätt förutsättningar kan bära nästan en mil. Hur man än definierar kulningen har den tagit Karin ut i världen, bland annat till Asien och Skottland.

– Det är en väldigt häftig uttrycksform och extra krydda som får upp ögonen på arrangörer. För ett tag sedan var jag i Schweiz och kulade vid en alpsjö, det var häftigt, säger Karin.

Redan innan Karin kunde prata har sången varit hennes största intresse och på hennes omfattande CV står också folkmusiker, sångpedagog och körledare. När det årliga arrangemanget Visor på Nynäs går av stapeln på söndag står Karin på scen med sin färska trio. Men då blir det ingen kulning, Karin Ericsson Back Band spelar en blandning av folk, blues och lite rock. Med sångkollegorna gitarristen Henning Landin och basisten Mats Hammarlöf har hon repat sedan april. Själv spelar Karin autoharp, ett instrument som liknar en sitar med jättemånga strängar men till skillnad från sin instrumentsläkting har ackordknappar.

– Under en konsert i Skottland träffade jag en tjej som spelade autoharp och blev väldigt inspirerad. Nu har jag spelat ett halvår. Det är nytt för mig att spela och det har varit en utmaning att jobba fram det här konsertprogrammet. Nya utmaningar är min drivkraft. Jag kommer aldrig sätta mig ner och vara nöjd.

Söndagens spelning blir turnépremiär för trion som sen kommer åka runt med Scenkonst Sörmland och spela på 15 olika äldreboenden.

– Jag har gjort såna turnéer förut och det är så himla kul. Det är en speciell känsla att sjunga för äldre människor som ofta törstar efter kultur.

Stora delar av trions repertoar är skrivna av Karin. Låtarna är både finstämda och lite ösiga med fokus på den berättande visan. De svenska texterna handlar om saker som ramlar över Karin i tillvaron hon delar mellan spelningar i när och fjärran och småbarnsfamiljen i Gnesta.

– Det handlar en hel del om kärlek. Det är viktigt att sjunga med känsla, sång är 20 procent teknik och 80 procent känsla, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om