Lokföraren Annette slår larm efter MTR:s övertagande

Inställda tåg och frustrerade resenärer har dominerat rapporteringen kring MTR:s övertagande av regionaltågstrafiken i Sörmland. Nu larmar personalen om en ohållbar situation. "Vi är alla fly förbannade och uttröttade", säger lokföraren Annette Kusma.

Annette Kusma är en av de lokförare som tagit steget från SJ till MTR och hon riktar skarp kritik mot sin nya arbetsgivare.

Annette Kusma är en av de lokförare som tagit steget från SJ till MTR och hon riktar skarp kritik mot sin nya arbetsgivare.

Foto: Privat/Niklas Holm

Sörmland2021-12-22 16:59

I september förra året rapporterade tidningen om hur lokförare i Eskilstuna vittnade om en bristande arbetsmiljö präglad av uppgivenhet, trötthet och stress. I sin roll som lokförare samt facklig representant för Sekos klubb Mälartåg i Eskilstuna klev då Annette Kusma fram och bekräftade bilden av en ohållbar arbetssituation och riktade skarp kritik mot SJ. Ett nytt schemasystem var en stor anledning till den kaotiska situationen då.

Förutom att personalen kom i kläm innebar schemastrulet en rad inställda tåg. Sedan den 12 december är det MTR som sköter driften av regionaltågstrafiken i Sörmland, men någon förbättring har ännu inte märkts av.

– Vi är alla fly förbannade och uttröttade, säger Kusma.

Hon pekar på en rad brister som sliter hårt på personalen. Tekniska missöden, fordonsfel och planeringsbrister. Den brist som hittills har uppmärksammats mest utåt är att inte all ny personal hunnit få rätt utbildning.

– Personer har placerats på fordon de inte har kompetens för. Då har man fått kasta om och ställa in turer, säger Kusma.

undefined
MTR har tagir över driften av Mälartåg och den inledade tiden har präglats av inställda avgångar.

De anställda på SJ som skulle ta klivet till MTR fick utbilda sig i de nya rutinerna under en ledig dag innan övergången. Långt ifrån tillräckligt för att hinna sätta sig in i allt, menar Kusma. Men någon ytterligare möjlighet för att hinna ikapp under arbetstid har personalen inte fått.

– De tycker krasst att vi ska läsa in oss på de nya föreskrifterna på vår fritid. Det ges inte en enda minut extra, de är verkligen snåla.

Hon tycker att MTR hade kunnat ge dem en timme innan avgångarna för att hinna läsa in sig.

– Det tar mycket längre än en timme, men det hade i alla fall varit att sträcka ut en hand från MTR. Men vi får ingenting.

Kusma beskriver hur det fanns en oro inför övergången till MTR.

undefined
Resenärerna på Mälartåg har fått stå ut med en del missöden den senaste tiden.

– MTR hade inte så gott rykte sedan innan bland de fackliga. När det stod klart att de hade vunnit upphandlingen var alla väldigt nedslagna, trots att det redan då var ganska taskigt på SJ.

Oron består till stor del på ovisshet. Många frågor hänger fortfarande i luften och Kusma är kritisk till att det är så svårt att få tydliga svar från MTR.

– Vi har dragits med den här oron hela året och försökt få svar. Det börjar droppa in svar, men alla är inte positiva.

Oklarheter kring lokaler, parkeringsplatser och uniformer, listan kan göras lång när Kusma beskriver frustrationen. Men det mest kritiska är den utsatta situationen med bristande utbildningar som i sin tur leder till personalbrist.

undefined
Bristen på utbildad personal ligger till stor del bakom de problem som präglat den senaste tiden för MTR och Mälartåg.

Den korta framförhållningen för schema tär på många och desperationen hos ledningen för att få ihop turerna har lett till att utsliten personal känner sig tvingad att tacka ja. Hon tar upp ett exempel där en kollega, som var utmattad och i stort behov av återhämtning, till slut tackade ja till att jobba efter påtryckningar.

– Även när man säger nej och förklarar att man är utmattad, och att man kan bli sjukskriven om jag tar den där turen, så envisas de.

Kusma har tillförsikt inför att schemasituationen kommer att bli bättre, men hon är besviken över bristen på stöd och omtanke.

– Trots att vi mår piss allihopa så är det inte tal om att vi ska få något i kompensation för att vi ska må bra. De bjuder inte på något extra. Förutom tårta då, det har vi fått i mängder av den här veckan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!