Släckta bakljus kan ge höga böter

Det har blivit mer trafikfarligt att köra bil i dimma än tidigare. EU-regler gör det möjligt för bilar att framföras med släckta bakljus på våra vägar under dagtid. Men den som kör med släckta baklampor i dåligt väder eller mörker, riskerar höga böter.

Dimman ligger som ett täcke vid E4:an vid Påljungshage och en bilist har inte bakljusen tända.

Dimman ligger som ett täcke vid E4:an vid Påljungshage och en bilist har inte bakljusen tända.

Foto: Magnus Grimstedt

Sörmland2022-10-30 20:00

– Jag kör med halvljus på jämt och använder inte autofunktionen, för jag vill att det ska lysa rött bakåt och vitt framåt i alla lägen, säger Lars Nordquist, verksamhetsansvarig på NTF Sörmland.

Men när mörkret faller är det många bilar som fortsätter med släckta bakljus. Detta eftersom lyktorna på nyare bilar inte alltid tänds i autoläget när det är svagt ljus ute – trots att bilen tänder halvljusen och instrumentbelysningen när det är mörkt. 

undefined
Lars Nordqvist på NTF ställer alltid in halvljuset på sitt fordon.

– Det här funkar i södra delarna av Europa, där blir det mörkt fort. I Sverige har vi en långsam glidning mellan skymning och mörker åt båda håll. Här tänds baklamporna inte på samma sätt. När det är dimmigt är det inte alls säkert att automatiken fungerar, säger Lars Nordquist.

2011 infördes EU-reglerna om bilbelysningen, kallad daytime running lamps, DRL. Tanken är att spara energi och därmed bränsle. Belysning med svagare strömstyrka än halvljuset innebär att mindre effekt krävs från bilens generator och motor.

undefined
Dimman ligger som ett täcke vid E4:an vid Påljungshage och en bilist har inte bakljusen tända.

– Det lilla som bakljusen drar måste vara försumbart, jämför vad en olycka kostar på grund av att man inte ser bilen framför. Och det är den som kör på som får stå för kostnaderna, även om man har försäkringar så har man självrisker på flera tusenlappar, säger Lars Nordquist.

Den bilist som låter bilen automatiskt sköta belysningen, och kör runt med släckta baklampor i dåligt väder eller mörker, riskerar höga böter.

– Har man felaktig belysning är det böter på 1 200 kronor för motorfordon förutom mopeder. Däremot ska belysningen på släp alltid vara tänd, säger David Lindhe, tillförordnad chef för trafikpolisen.

undefined
David Lindhe, tillförordnad chef för trafikpolisen.

Tanken är att ljusen ska slås på när sikten är dålig. På en del bilar sker det automatiskt via sensorer, men det är långt ifrån på alla bilar.

– Det är viktigt att föraren gör en kontroll före körning, då ser man om belysningen är tillfredsställande, är man tveksam är det bättre att dra i gång belysningen, säger David Lindhe.

undefined
Familjen Järnkrok med Tyra, Emilie, Tarah och i baksätet Trond.

Tidningen träffar Emilie Järnkrok när hon hämtar upp sin dotter från skolan Vittra Kungshagen i Nyköping på eftermiddagen och frågar om hon reflekterat över ämnet.

– Jag har alltid lysena påslagna på bilen, jag har reagerat på att många missar att ha bakljusen tända vid skymning, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!