Frågorna från tidningens läsare låg till grund för utfrågningen av regionstyrelsens ordförande Monica Johansson (S) och Moderaternas toppkandidat i regionvalet, Christoffer Öqvist, i tidningens webb-tv-sändning på måndagen.
Flera av de frågor som kom in handlade om vårdköerna. Frågeställarna undrade vad politikerna vill göra åt vårdköerna, och varför Socialdemokraterna, som styr i regionen, inte lyckats få bukt med detta problem.
– Det beror på flera saker. Vi har haft en pandemi som har pågått i snart tre år och som har gjort att all kapacitet på våra sjukhus har gått till att hantera pandemin, sa Monica Johansson som en förklaring till att man inte fått bort vårdköerna.
Ett annat problem är svårigheterna att få tag på vårdpersonal, menade Johansson, som pekade på att fler behöver utbildas till vårdyrken. Här måste platserna på högskolor och universitet öka, men även regionen måste fortsätta att erbjuda utbildningsplatser, enligt henne.
Även Christoffer Öqvist var inne på att pandemin försvårat arbetet mot vårdköerna, men menade samtidig att det inte är hela förklaringen. Att rekrytera och behålla personal är viktigt, underströk han.
– Här krävs det en annan personalpolitik än den vi har haft hittills, sa Öqvist.
Monica Johansson framhöll även hon arbetsvillkor och arbetsmiljö för personalen som viktiga frågor, och pekade bland annat på det generösa friskvårdsbidrag som regionen har.
Var ska då pengarna till satsningarna på personal komma ifrån? Här gav politikerna liknande svar. Båda menade att mer pengar kan läggas på regionens personal i takt med att kostnaderna för hyrpersonal samtidigt minskar.
Ett annat tema som flera läsare ställt frågor kring var tågtrafiken, som dragits med stora problem i form av inställda avgångar och förseningar. En del av problemen ligger utanför både regionens och operatörens kontroll, som dålig infrastruktur och en generell brist på lokförare, menade politikerna. Från Mälardalstrafiks sida sätter man hård press på operatören MTR, enligt Monica Johansson.
Christoffer Öqvist kan dock tänka sig att gå ännu längre. Han menar att man måste överväga om avtalet med tågoperatören MTR kan sägas upp, om läget inte förbättras.
– Vi kan inte ge dem hur lång tid som helst. Vi måste nog börja fundera på om vi rent juridiskt kan bryta kontraktet med MTR, och låta någon annan ta över.