– Det är en olycklig utveckling som, om den fortsätter, är väldigt sorglig. Samtidigt måste man konstatera att det är väldigt små tal vi rör oss med, säger Lars Nordquist, verksamhetsansvarig på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) i Sörmland.
Vårens hittills allvarligaste olycka inträffade den 14 maj på E4 i höjd med Tystberga. Tre personer, en man i 50-årsåldern och två unga män mellan 18 och 20 år, omkom i en frontalkrock mellan en personbil och en minibuss.
Enligt polisen föranleddes olyckan av att en personbil med tre unga män vägrade stanna i en poliskontroll, och i stället i hög hastighet körde ifrån polispatrullen. Kort därefter frontalkrockade männen med den minibuss mannen i 50-årsåldern färdades i.
Den äldre mannen avled direkt. Bilen med de yngre männen fattade eld efter kraschen. Två av de unga männen fastnade i den brinnande bilen, och avled på platsen. Den tredje mannen fördes med livshotande skador med ambulans till sjukhus.
Bara dagar senare, den 19 maj, omkom en man i 70-årsåldern när han körde in i ett träd på väg 582 i Vingåkers kommun. Den 5 maj omkom en mc-förare i 75-årsåldern när han krockade med en bil på väg 56 norr om Katrineholm. Den 18 februari omkom en man i 60-årsåldern när en lastbil körde i diket på väg 566 i Vingåkers kommun.
Fem av de sex dödsfallen har inträffat under maj, som därmed går till historien som den svartaste trafikmånaden i Sörmland de senaste tjugo åren, visar statistik från Transportstyrelsen.
Faktum är att inte sedan 2009 har så många personer avlidit i trafikolyckor i Sörmland under årets första fem månader. Då var dödsfallen tio till antalet mellan januari och maj. Helåret slutade på 15 dödsfall – tillsammans med 2013 det dödligaste trafikåret de senaste tjugo åren.
Sett ur ett tioårsperspektiv har sommarmånaderna juni, juli och augusti tillhört de då flest omkommer i Sörmlandstrafiken. Enligt Lars Nordquist hänger det bland annat ihop med att många som normalt sett inte kör bil ger sig ut på vägarna i samband med semesterresor.
– Man kan tycka att det borde vara värst när vädret är som sämst, och att flera toppar borde ligga i november, december och januari, men då åker vi inte bil på samma sätt – och de som gör det är mer rutinerade. På sommaren kör fler orutinerade chaufförer samtidigt som det förbrukas mer alkohol. Det säger sig självt att det lättare händer saker då.
Fem personer (plus en fotgängare) omkom 2020 på Sörmlands vägar, en siffra som redan är passerad. Förra året omkom nio personer.
– Jag hoppas självklart att det inte blir fler än sex, men för att vara realistisk så får vi hoppas att det stannar under nio. Sedan ska man komma ihåg att vi i E4 förbi Nyköping och E20 förbi Eskilstuna och Strängnäs har två av de absolut mest trafikerade vägarna ur Stockholm, där många orutinerade chaufförer tar sig söderut och västerut, säger han och tillägger:
– Om vi försökte få ner hastigheten så skulle väldigt många fler överleva olyckorna.
Fotnot: Transportstyrelsen genomför just nu en granskning av NTF:s centrala kansli, som nyligen försattes i konkurs, efter anklagelser om ekonomisk brottslighet. Utredningen och anklagelserna berör inte de lokala NTF-föreningarna, vars verksamhet fortsätter som vanligt.