På en pressträff i onsdags eftermiddag presenterade Monica Johansson (S), regionstyrelsens ordförande i Sörmland, och Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Stockholm, sin gemensamma syn på vilka större infrastruktursatsningar som bör göras i Stockholm-Mälarregionen.
Den gemensamma kravlistan är ett svar på Trafikverkets förslag till "nationell plan för transportsystemet 2022-2023". Bakom kraven står Mälardalsrådet, som är ett samarbete mellan sju regioner i Mälardalsområdet, däribland Sörmland.
Politikerna lyfte särskilt fram sju områden, som de anser är extra viktiga att prioritera.
För Sörmlands del handlar det bland annat om Svealandsbanan, där man vill se en utbyggnad till dubbelspår mellan Folkesta och Rekarne väster om Eskilstuna.
– Det är anmärkningsvärt att Svealandsbanan inte alls nämns i förslaget, sa Kristoffer Tamsons på pressträffen.
Han betonade att en satsning på Svealandsbanan är viktig inte bara för dem som reser med tåg där, utan för hela regionen, eftersom förseningar och störningar i tågtrafiken snabbt fortplantar sig och får följdverkningar.
En annan sak som lyfts fram i de sju regionernas gemensamma svar är att Hjulstabron, mellan Strängnäs och Enköping, måste bytas. Detta behövs för att underlätta för sjöfarten i Mälaren, menar Mälardalsrådet.
Särskilt viktigt anses också ett så kallat trimningspaket för järnvägen vara, det vill säga förbättringar av befintliga järnvägslinjer, och att underhållet av järnvägarna fungerar. Detta är en förutsättning för att järnvägstrafiken ska fungera på det sätt som regionerna planerar för, enligt politikerna.
– Vi har investerat 16 miljarder i nya tåg. Men det hjälper inte att ha nya tåg om inte spåren fungerar, eller om kontaktledningarna rivs ner, säger Monica Johansson.
Monica Johansson och Kristoffer Tamsons framhöll också att satsningar som redan är beslutade måste fullföljas, eller att "lagt kort ligger", som de formulerar det. Det gäller inte minst för Ostlänken, vars färdigställande redan har skjutits fram från 2028 till 2035.
Mälardalsrådet menar att de av dem utpekade infrastruktursatsningarna har stor betydelse inte bara för Mälardalsregionen, utan för Sverige som helhet. I remissvaret betonas att Stockholm-Mälardalen står för 49 procent av Sveriges BNP och att åtta av tio tågresor i landet börjar eller slutar i Stockholm.