Tågstrul tvingar Mälartågs kundtjänst att nyanställa

Problemen i tågtrafiken gör att Mälartågs kundtjänst överhopas av missnöjda resenärer.

Att tågen inte går som de ska har lett till att Mälartågs kundtjänst är hårt ansatt.

Att tågen inte går som de ska har lett till att Mälartågs kundtjänst är hårt ansatt.

Foto: Niklas Holm

Sörmland2022-04-28 18:30

Det har inte blivit någon bra start för den nya operatören MTR, som kör Mälartåg i bland annat Sörmland. 

Redan i höstas, medan SJ fortfarande hade ansvaret för regionaltågstrafiken, drabbades många resenärer av förseningar och inställda tåg. Då var det ett nytt schemasystem hos SJ som inte fungerade.

Men problemen med inställda tåg och dålig punktlighet har fortsatt i MTR:s regi. Huvudorsaken nu är personalbrist, enligt Region Sörmlands regionala utvecklingsdirektör Kenneth Hagström. Det har visat sig svårare än väntat för MTR att rekrytera tillräckligt med personal, framför allt lokförare.

Tågproblemen får också andra följder, förutom att resenärerna drabbas. En sådan är att Mälartågs kundtjänst, som drivs i Sörmland på uppdrag av Mälartåg, har tvingas utöka med 15 tjänster. Det är nästan en fördubbling av personalstyrkan.

Läget hos kundtjänsten beskrivs som "mycket ansträngt" i regionala utvecklingsnämndens kvartalsrapport. Det stora antalet ärenden förklaras med just problemen i tågtrafiken, bland annat eftersom många söker förseningsersättning.

Samtidigt leder de många inställda tågen till att kostnaderna för tågtrafiken hittills i år blivit lägre än vad man räknat med – även om det är en besparing som regionen helst skulle slippa. Orsaken är att man betalar för den trafik som faktiskt körs.

– Vi betalar för utförd produktion. Är det lägre produktion blir kostnaderna lägre än budget, säger Kenneth Hagström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!