Har du svurit i samband med att en sten orsakat skador på vindrutan? Då är du troligtvis inte ensam. Statistik från Svensk försäkring visar att anmälningarna av glasskador på motorfordon ökat under flera års tid. Första kvartalet år 2011 anmäldes 386 530 skador, jämfört med 605 737 skador första kvartalet förra året.
Anledningen är att fler bilar rullar på vägarna, men också att stänkskydd numera oftast behöver väljas till vid köp. Även tunnare bilglas, högre hastigheter, dåligt vägunderhåll och att trafikanter inte håller avstånd till varandra hör till orsakerna.
Joakim Norling är regionchef på Ryds bilglas. Han berättar att det viktigaste är att laga ett stenskott så fort som möjligt. I samband med temperaturskillnader riskerar vindrutan annars att spricka ytterligare.
– Först suger vi ut luft från stenskottet, sedan använder vi en slags flytande plast som man pressar i. Därefter använder vi en uv-lampa så att plasten härdar, säger Joakim Norling.
Det är dock inte alltid som det går att laga ett stenskott. Är det för många stenskott på samma ruta, om det sitter mindre än fem centimeter från en kant eller om det sitter i synfältet – då måste glaset bytas.
– Om stenskottet är för stort eller om rutan redan har spruckit kan vi också tvingas byta, säger Joakim Norling.
Beläggningsskador på vägarna är en av faktorerna till att stenskott uppstår. När beläggningen är gammal och sliten är den inte lika motståndskraftig mot regn och kyla, vilket gör att det lättare uppstår hål i vägbanan. I samband med det släpper sten från beläggningen och risken för stenskott ökar.
Trafikverket menar att potthål och annat slitage uppstår hela tiden, men att skadorna åtgärdas så fort myndigheten får kännedom om dessa.
– Det är tråkigt när man får stenskott, men våra entreprenörer kontrollerar vägnätet ofta. Det är också bra om allmänheten hör av sig när det uppstått vägskador. Hålen lagar vi kontinuerligt, men kan vi utföra underhållet tidigare minimerar vi risken för att hål ska uppstå, säger Peter Miinalainen, projektledare för vägunderhåll på Trafikverket.
Anledningen till att vägnätet på sina håll är i dåligt skick beror rent krasst på att pengarna inte räcker.
– Vi har ett större behov än vad vi får pengar till. Det innebär att ny beläggning på vissa vägar får stryka på foten. Vi får ta de största vägarna, säger Peter Miinalainen.
Oavsett vad som har orsakat ett stenskott är det förarens ansvar att kontrollera glasrutornas skick. Om polisen upptäcker stenskott som kan ha påverkan på sikten och därmed trafiksäkerheten riskerar föraren att straffas med 500 kronor i böter. Om skadan är omfattande kan det till och med bli fråga om körförbud, även om det är ovanligt.
– Stenskott kommer vi främst åt när vi gör flygande besiktningar. Den här årstiden, när det är snö och solen står lågt, riskerar stenskott att göra att man blir bländad. Häromveckan hade vi ett fall där is lossnade från en lastbil, vilket gjorde att en spegel gick sönder och att vindrutan skadades på bakomvarande bil. Även om någon annan har gjort fel måste man själv anpassa sig till vad som har hänt om det inte går att köra fordonet vidare, säger Jonas Höök, trafikpolis i Sörmland.