Bältesanvändningen är dålig i Sörmland: "Sorgligt"

Bältesanvändningen är lägre i Sörmland än i många andra delar av Sverige. "Sorgligt", anser Lars Nordquist på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, i Sörmland.

Lars Nordquist på NTF i Sörmland berättar att bältesanvändningen i länet är tredje sämst i landet.

Lars Nordquist på NTF i Sörmland berättar att bältesanvändningen i länet är tredje sämst i landet.

Foto: NTF och Jessica Gow/TT

Sörmland2020-12-18 04:45

Organisationen NTF har tagit fram statistik på hur bältesanvändningen ser ut runt om i landet. I Sörmland ligger användningen på 93 procent. Det är lägre än riksgenomsnittet, som ligger mellan 95 och 96 procent. Enbart Kronoberg och Norrbotten ligger sämre till. 

– Bältet är den enskilt största anledningen till att man överlever en trafikolycka, så det är sorgligt att användningen är så låg i länet. Det är väldigt viktigt att människor har på sig bälte, säger Lars Nordquist på NTF i Sörmland. 

I undersökningen har det framkommit att människor som bor i mindre kommuner i länet, däribland i Gnesta och Vingåker, är sämre på att använda bilbälte än personer i exempelvis Eskilstuna och Katrineholm. 

– En del beror på att människor hävdar att saker ligger nära och att man inte behöver använda bälte för kortare sträckor. Men det är faktiskt så att kör man över sju kilometer i timmen så orkar man inte hålla i sig i ratten om det smäller. Jag har sett en bild på en människa som hade bälte på sig vid en olycka. Det gick att se var bältet hade suttit eftersom där fanns blåmärken. Det visar vilken skillnad det gör att ta på sig bältet. Om så inte skett hade personen flugit ut genom fönstret, säger Lars Nordquist. 

Vidare menar han att det finns två sorters människor som väljer att inte använda bälte. Dels handlar det om slarviga personer som inte orkar eller glömmer bort att sätta på sig det, dels personer som inte vill använda bälte. 

– Med hjälp av bältespåminnarna i nyare bilar får vi bort mycket slarv. För personer som inte vill använda bälte är det viktigt att nå ut med information, då tror jag att man kommer åt dessa individer. Sedan handlar det inte nödvändigtvis om att man är en dålig chaufför bara för att man inte använder bälte, men det finns andra som är dåliga chaufförer som kan göra att du flyger ut genom rutan om du inte sitter fastspänd. 

Nationell statistik visar att bältesanvändningen bland ungdomar (15 till 24 år) i baksätet kan ligga så lågt som runt 80 procent. Det är tre till fyra gånger mindre än för övriga åldersgrupper. 

– Det är alarmerande att bältesanvändningen i baksätet bland ungdomar är så låg. Om inget görs för att få fler ungdomar att använda bälte kommer vi sannolikt tvingas läsa om fler tragiska olyckor i framtiden. Våra barn och ungdomar är det viktigaste vi har. Vi måste få dem att förstå att bältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och baksätet, säger Lars Nordquist och fortsätter: 

– Framför allt beror den låga användningen på kompistryck och att man som ungdom anser sig vara odödlig. Men kommer det en 80 kilos klump farande från baksätet kan inte förarstolen eller passagerarstolen hålla emot. De är inte konstruerade för det. 

För personer som åker kollektivtrafik i form av buss är det dock inte alltid möjligt att använda bälte. För Sörmlandstrafikens bussar som bland annat rullar på landsbygden, bussar av klass två, ska sittplatserna vara försedda med bälten. Dock finns det även markerade ståplatser. 

– Det blir motsägelsefullt att säga att folk ska använda bälte som sitter ned, medan en person som står i mittgången på en buss kan flyga rakt ut genom fönstret om olyckan är framme. Jag skulle vilja se en annan lagstiftning kring detta, säger Lars Nordquist. 

Bältesanvändning per kön

Nedan följer statistik för hur bältesanvändningen för män respektive kvinnor har sett ut på ett nationellt plan mellan 2014 och 2020, angivet i procent. 

2014: Män: 92 – Kvinnor: 97

2015: Män: 93 – Kvinnor: 97

2016: Män: 93 – Kvinnor: 97

2017: Män: 94 – Kvinnor: 97

2018: Män: 94 – Kvinnor: 98

2019: Män: 94 – Kvinnor: 98

2020: Män: 95 – Kvinnor: 98

Källa: Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!