– Vi måste försöka dra åt samma hålla allihop. Det kan inte vara så att vi som entreprenörer måste dra vår egen utveckling och pengar hamnar på projekt där det inte händer något. De måste användas där det sker saker i dag, då tror jag att utvecklingen skulle bli väldigt mycket större, säger hon.
Klustret består av drygt 70 matförädlingsföretag i Sörmland. De har varit med och tagit fram länets matstrategi, som Marie Pettersson har höga förhoppningar på. Pengar från Matlandet har bland annat hjälpt dem dra igång Bondens Marknad och den årliga Rabarberfestivalen. Även de publika evenemangen kan ha en långsiktig strategisk verkan, tycker hon.
– Bondens marknad och de olika matmarknaderna vi har i Sörmland är en väldigt bra plattform, ställen där man träffas och samarbeten börjar. Jag tror att många företag börjar i den änden, du kommer igång och få en omsättning utan att ta det stora steget med att anställa. Det är idéer som bär som kan komma på sikt, men de räcker inte. Vill man att företagen ska växa mer måste det in insatser på andra områden.