Omfattande mackdöd väntar på landsbygden

Ett stort antal fristående mackar kommer att tvingas slå igen på grund av de nya säkerhetskrav som införs 2022. Det befarar Robert Dimmlich, vd på Svensk Bensinhandel. "Vi står inför en omfattande mackdöd på landsbygden, säger han.

Karl-Åke Gunnarsson har drivit macken i Sparreholm sedan 1982. Om han ska fortsätta efter 2022 måste han investera cirka en miljon kronor i nya rörledningar för att klara de nya säkerhetskraven.

Karl-Åke Gunnarsson har drivit macken i Sparreholm sedan 1982. Om han ska fortsätta efter 2022 måste han investera cirka en miljon kronor i nya rörledningar för att klara de nya säkerhetskraven.

Foto: Lars Skärlund

Sörmland2020-12-15 04:45

Från och med den 1 juli 2022 gäller nya skärpta miljö- och säkerhetskrav för landets drivmedelsanläggningar. Då måste alla cisterner och rörledningar under jord vara fuktisolerade för att undvika rostangrepp som riskerar att drivmedel läcker ut i marken. De nya hårdare kraven finns i de föreskrifter som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, beslutat om. För mackägarna innebär det att de befintliga rören antingen måste uppgraderas eller bytas ut helt och hållet.

– Bakgrunden är bland annat att de nya drivmedel som tas fram är betydligt mer korrosionsaggressiva än tidigare. E10 är ett sådant exempel, alltså bensin med tio procents etanolinblandning. Det är på väg till Sverige och kommer att lanseras inom de närmaste ett-två åren, säger Robert Dimmlich, vd på Svensk Bensinhandel som organiserar och företräder bensinhandlare som är fria företagare.

Enligt den prognos de tagit fram kommer 500 av landets drygt 3 700 drivmedelsanläggningar inte att klara de investeringar som krävs för att leva upp till de nya hårdare kraven.

– Vi är väldigt oroliga för att vi kommer att tvingas bevittna en omfattande mackdöd på landsbygden. En majoritet av de små fristående mackarna har inte vidtagit några åtgärder och många känner inte ens till kraven. Investeringskostnaden ligger på närmare en miljon kronor och de pengarna finns inte hos de små företagen. De har redan i dag en mycket skral ekonomi.

En som kan vittna om detta, och som i allra högsta grad berörs av de nya kraven, är Karl-Åke Gunnarsson från Husby som sedan 1972 driver macken i Sparreholm, strategiskt belägen där riksvägarna 53 och 57 korsar varandra.

– För tillfället går det rätt bra. När jag var knuten till en kedja tjänade jag i genomsnitt 14 öre på varje såld liter bensin. Nu är jag helt och hållet fristående och har bättre marginaler. Jag köper bränsle av vem jag vill och säljer till vem jag vill. Men inte är det så värst bra lönsamhet inte, det har det aldrig varit. Min revisor brukar skälla ut mig varenda år när vi gör bokslut.

undefined
Karl-Åke Gunnarsson har ingen stor kedja i ryggen och trivs bra med det. "Jag köper bränsle av vem jag vill och säljer till vem jag vill."

Cisternen under macken klarar de nya säkerhetskraven. Men det räcker inte.

– Den är besiktigad och håller i tio år till. Men alla rörinstallationer måste jag göra någonting åt. Jag vet inte vad det kommer att kosta men jag räknar med att det går på närmare en miljon kronor. Frågan är om jag ska kosta på det eller om jag ska sälja rörelsen. Och om jag lägger ner macken måste marken saneras och det går också på en miljon kronor. Så jag sitter i en rävsax, det känns som att jag har en tvångströja på mig.

MSB har flaggat för de nya föreskrifterna i omgångar sedan 2014 och branschen har därmed haft tid att förbereda sig. De stora kedjorna, som står för 70 procent av samtliga mackar i landet, har antingen redan vidtagit åtgärder eller avsatt pengar för ändamålet.

– Många av småföretagarna i vår bransch har inte resurser att bevaka alla de här frågorna. På många orter är macken en kombination av olika servicefunktioner. Förutom drivmedel säljer de livsmedel, tobak, de är post- och apoteksombud, verksamheter som är förknippade med en rad olika krav och tillstånd. De utgör samhällets puls och hjärta. De är allt från nyckelhållare till turistguider. Ofta förmår de inte ta betalt för alla tjänster, de är närmast att betrakta som halvideella företagare som knappt kan ta ut en blygsam lön, säger Robert Dimmlich bekymrat.

undefined
I Sverige finns drygt 3700 mackar. De nya säkerhetskraven som gäller från och med den 1 juli 2022 innebär att 500 mackar i framför allt glesbygden riskerar att försvinna enligt en prognos från branschorganisationen Svensk Bensinhandel.

Enligt honom står två alternativ till buds för att finansiera de investeringar som krävs och båda innebär problem.

– Antingen försöker man ordna kredit men det är det långt ifrån alla som kan få. Sedan finns det ett stöd att söka från regionerna som täcker 75 procent av investeringen. Men om man beviljas stöd får man det inte utbetalt förrän efteråt.

Han skulle hellre se att politikerna beslutade om möjligheten att söka dispens från kraven under en tid.

– Vill man ha kvar en levande glesbygd borde man tänkt på hur de här kraven slår. Som det är nu är risken oerhört stor att en stor grupp människor kommer att stå utan bensinstationer. Och de saneringskostnader som följer i spåren av massa nedlagda mackar riskerar att skjutas över till skattebetalarna.

Karl-Åke Gunnarsson har ännu inte bestämt sig för hur han ska göra.

– Ska jag kosta på eller sälja? Jag vet inte. Men det vore väldigt tråkigt om den försvann.

Mackar i Sörmland

Så här många drivmedelsanläggningar finns det i Sörmland. Siffrorna är från oktober 2020 och innehåller förutom vanliga mackar även tillgängliga truckdieselmackar och sjömackar.

Eskilstuna: 25

Flen: 4

Gnesta: 5

Katrineholm: 16

Nyköping: 23

Oxelösund: 4

Strängnäs: 14

Trosa: 4

Vingåker: 5

Källa: Tillväxtverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!