Det bristande järnvägsunderhållet har varit en ständig debatt under många år. Anläggningen runt om i länet är gammal och sliten, vilket medför att resenärer inte kommer fram i tid och gör det svårt för människor att planera sin vardag.
– Vi är medvetna om att vi har en åldrad järnvägsanläggning, med många olika tillstånd. På vissa håll behöver vi förbättra den mer än på andra håll. Eftersom anläggningen är stor krävs det mycket pengar för att upprätthålla den. Sedan är frågan vad vi tycker är en tillräcklig funktionalitet. Det är en prioriteringsfråga och vi följer de direktiv regeringen ger oss, säger Jonatan Lennartsson, sektionschef för regional styrning på Trafikverket.
En genomgång som tidningen gjort visar att myndigheten satsar drygt tre miljarder kronor på att rusta upp den sörmländska järnvägen fram till år 2030. Omkring 1,5 miljarder kronor gäller basunderhåll, medan resterande 1,8 miljarder läggs på så kallade reinvesteringar, alltså större underhållsprojekt.
Vissa av arbetena är redan genomförda, bland annat ett stort spår- och växelbyte mellan Eskilstuna och Flen.
Ett av de största projekten fram till år 2030 är en upprustning av kontaktledningarna mellan Hallsberg och Sköldinge på västra stambanan. Projektet är tänkt att genomföras mellan 2027 och 2030. Kontaktledningarna mellan Sköldinge och Järna ska också bytas, vilket är planerat att ske mellan 2025 och 2028. Även 25 växlar mellan Katrineholm och Hallsberg ska bytas mellan 2024 och 2026.
På södra stambanan, mellan Katrineholm och Åby, ska kontaktledningarna rustas upp mellan 2026 och 2028.
Några projekt som inte ligger lika långt fram i tiden är ett växelbyte i Mölnbo och Skebokvarn nästa år, samt ett i Björnlunda och Stjärnhov året därpå. Dessutom ska en järnvägsbro renoveras i Nyköpings kommun nästa år, samt två broar bytas ut på Nyköpingsbanan mellan Vagnhärad och Hölö 2022. Utöver det ska signalställverken mellan Skogstorp och Vrena moderniseras mellan 2022 och 2024. År 2023 byts även vissa signalställverk ut på Svealandsbanan förbi Eskilstuna.
Utöver de drygt tre miljarderna på järnvägsunderhåll satsas ytterligare miljarder på att bygga helt nytt. Förutom Ostlänken, som beräknas kosta minst 54 miljarder kronor, rör det sig bland annat om extra järnvägsspår förbi Högsjö. Där är det tänkt att spaden ska sättas i marken 2023 och att projektet ska vara klart 2025.
De olika arbetena är tänkta att öka järnvägens robusthet och livslängd, men också att på sikt minska störningarna i tågtrafiken. Men under byggtiderna får resenärerna räkna med en del trassel, exempelvis förlängda restider.
– Det är positivt att många vill åka tåg och att trafiken ständigt ökar, förutom nu under coronapandemin. Men ju fler tåg vi har på spåren, desto mer underhåll behövs. Det är en utmaning för Trafikverket att genomföra underhåll och samtidigt störa resenärerna så lite som möjligt. Men det är klart att det inte går att undvika att vissa av era läsare kommer att störas när vi investerar i anläggningen, säger Jonatan Lennartsson, och fortsätter:
– Syftet med underhållet är att upprätthålla och förbättra driftsäkerheten. Trafikverkets underhåll bygger på att vi ska hitta felen och arbeta förebyggande innan de inträffar.