I gårdagens tidning skrev vi om den svidande kritik som Polisförbundet riktar mot hur arbetet fungerar i den nya polisorganisationen. Det handlar om toppstyrning, att polisen inte har blivit effektivare och att man inte har lyckats komma närmare medborgarna som det var tänkt. Polisfackets ordförande krävde en kriskommission vilket avfärdades av såväl polisledningen som politiker: någon kris var det inte frågan om och en utvärdering ska göras först i höst-vinter.
Men att missnöjet bland poliser i landet är stort framkommer tydligt i en undersökning som Rikspolisstyrelsen själv lät göra i december. Syftet var bland annat att ta reda på hur medarbetarna tagit emot information av förändringen.
Undersökningen visar att endast 15 procent av medarbetarna anser att cheferna lyckas förklara vad förändringsarbetet innebär. Och bara hälften av de chefer som svarat upplever att de har kunskap nog för att kunna informera medarbetarna om detta.
Bara sex procent av medarbetarna säger att de haft möjlighet att bidra i förändringsarbetet. De upplever att det inte har funnits något intresse av att lyssna på dem och att hela förändringen varit toppstyrd och bestämd från början.
Ett av de viktigare målen med reformen var att polisen skulle komma närmare medborgarna. Men bara fem procent av medarbetarna anser att man gjort det. I region öst, där Sörmland ingår, svarar endast tre procent ja på påståendet.
I analysen och utvärderingen av enkäten slås följande fast:
"Det verkar vara mycket som är oklart i organisationen och personalen saknar en röd tråd och strukturerad information."
Rapportförfattarna sammanfattar resultatet av undersökningen på följande sätt:
"All kraft har lagts på den inre organisationen och dess förändringar. Man är negativ till att reformen har ändrat på saker som tidigare fungerat bra, man är kritisk till att organisationen är toppstyrd och många påtalar att det behövs fler poliser i yttre tjänst".