Kräver ursäkt från SJ till resenärerna

Monica Johansson (S) är förbannad på SJ efter alla inställda tåg under november. Nu vill hon att ledningen ber resenärer och SJ-personal om ursäkt.

Monica Johansson (S) vill se en ursäkt från SJ:s ledning.

Monica Johansson (S) vill se en ursäkt från SJ:s ledning.

Foto: Johannes Tångeberg

Sörmland2021-12-02 21:15

– Jag har inte sett någon från ledning som bett om ursäkt. Det är fruktansvärt att ett stort statligt bolag inte kan få ordning på det kaos som de själva har orsakat, säger Monica Johansson (S), regionstyrelsens ordförande och vice ordförande i Mälardalstrafiken.

SJ har förklarat att orsaken till alla inställda avgångar är ett nytt planeringsverktyg som använts felaktigt och orsakat personalbrist. Monica Johansson kan se vissa förmildrande omständigheter vid uppstarten men inte att det pågått under en hel månad.

– Jag tappar förtroende för SJ som bolag att sköta det här, säger hon.

Under november har det varit över 300 inställda tåg i Mälardalen. Hon tycker det är helt oacceptabelt och har tidigare kritiserat SJ hårt och hotat att ställa in betalningar.

– SJ säger, dag efter dag, att det är noll inställda tåg. Så sent som i tisdags sa de att det inte skulle vara några inställda tåg. Då var det nio och i måndags var det fjorton.

Du har tidigare sagt att ni förbereder att rikta ekonomiska krav och funderat på att ställa in betalningar. Hur ser er strategi ut för att lösa detta?

– Vi fortsätter att föra en dialog nästan dagligen och kan inte summera ersättningsanspråket eftersom eländet fortfarande pågår men poängen är alla människor som står på perrongen och sedan kommer det inget tåg, säger hon.

Ställa in betalningar är inte aktuellt ännu men Johansson tycker SJ-ledningen är osynlig och retar sig på det.

Förväntar du dig en ursäkt från ledningen?

– Inte till mig personligen eller Mälardalstrafiken, utan till resenärerna och personalen på SJ.

Det här är inte första gången du kritiserar SJ beträffande inställa tåg. Har ni övervägt några andra lösningar för resenärerna?

– SJ har betalt från oss för att köra våra tåg. De är de som är skyldiga att ta in ersättningstrafik i detta.

SJ sätter in bussar ibland men Monica Johansson ser att det är stor skillnad eftersom en buss tar runt 50 resenärer och ett tåg kan ta 350 stycken.

– Dessutom passar det inte med bussar på vissa ställen. Det tar alldeles för lång tid, säger hon.

Kritikerna har varit fler. "Att SJ ställer in vart femte tåg i Stockholm-Mälardalen gör mig heligt förbannad", skrev Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm, på Mälardalstrafikens sajt i november.

SJ kör Mälartåg till den 12 december, då MTR tar över som operatör.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!