MTR:s vd om kritiken: "Finns områden vi kan förbättra"

MTR Mälartåg kritiseras för att ny personal tvingas utbilda sig på sin fritid och inte får tillräcklig stöttning. Bilden hos företagets vd är annorlunda.

Frida Ukmar, vd för MTR Mälartåg, svarar tidningen via mejl.

Frida Ukmar, vd för MTR Mälartåg, svarar tidningen via mejl.

Foto: Pressbild/Viktor Fremling

Sörmland2021-12-22 16:59

Personalen går på knäna och får inte det stöd som krävs. Det larmet kommer från Annette Kuusma, som är en av de som tagit steget från SJ till MTR. Nu svarar Frida Ukmar, vd för MTR Mälartåg, via mejl till tidningen.

– Vi kan inte svara för varje enskilds medarbetares upplevelse men vårt mål är att alla inom MTR Mälartåg ska känna att de har det stöd och den uppbackning de behöver för att känna att de har en bra arbetssituation.

Hon betonar att det är en speciell situation att skifta från en operatör till en annan.

– Vi tog över för ungefär en vecka sedan så självklart finns det områden vi kan förbättra. Vi har en kontinuerlig dialog med alla våra medarbetare om hur de upplever sin arbetssituation och vi kommer arbeta för att korrigera det som behövs.

MTR bekräftade nyligen att 18 av de 34 som inte hunnit utbilda sig klart kommer ha gjort det innan den 16 januari. Men ingen ska behöva utbilda sig på sin fritid, menar Ukmar.

– Generellt så förväntas ingen medarbetare göra någon form av utbildning på fritiden. Om det av någon anledning inte går att utföra under arbetstid blir medarbetaren kompenserad med lön eller ledighet.

undefined
Situationen för de anställda på Mälartåg är pressad och besvikelsen på bristfällig information och stöd från MTR är stor. Det larmar Annette Kusma om, en av de lokförare som tagit steget från SJ till MTR.

Hon förklarar bristen på utbildad personal med att inte tillräckligt mycket personal följde med från SJ till MTR vid övergången. Det har inneburit att ett flertal lokförare utan erfarenhet av Mälartåg har anställts. Dessa måste genomgå en 260-timmar lång utbildning.

– Att vi inte är i fas med att utbilda och examinera lokförare beror inte på att vi är kort om folk, utan att utbildningen är lång och att ungefär hälften av våra förare inte tidigare har någon erfarenhet av Mälartåg.

Dessutom har tillgången till de fordon som krävs för utbildning försenats.

– Vidare så kan inte samma instruktör både utbilda och sedan examinera, vilket försvårar uppgiften ytterligare. Sammantaget är det ett ganska komplext pussel att lägga.

Många anställda känner en press att jobba på lediga dagar eller jobba över för att lösa situationen. Är det en hållbar situation?

– Vi vill såklart inte att våra anställda ska känna sig pressade att jobba utöver den ordinarie schemalagda arbetstiden. 

Frida Ukmar skriver vidare att man valt att glesa ut trafiken vissa dagar under den andra halvan av december för att skapa en bättre arbetssituation för de anställda och en mer förutsägbar trafik för resenärerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!