Nära hälften borde ringa andra nummer

Hittills i år har 36 172 personer ringt SOS nödnummer 112. Av dem borde 40 procent ha ringt andra nummer.

sos

sos

Foto:

Sörmland2016-01-06 08:06

– Men det är ändå en förbättring. För mindre än tio år sedan var det sex av tio samtal, säger Andes Klarström, presschef på SOS Alarm.

De som ringer "fel" är bland annat personer som borde ha ringt till polisens nummer 114 14 eller på något annat nummer som är tänkt till mindre akuta och icke livshotande situationer. Att dessa personer ringer 112 kan göra att ett livsviktigt samtal får vänta.

Ett annat problem som enligt de anställda på SOS Alarm blivit allt vanligare på senare år är att folk inte stannar vid olycksplatser.

– De kanske ringer in och larmar men när vi ställer motfrågor kan de inte svara, säger Claes Johansson, gruppchef på SOS larmcentral i Norrköping.

Vissa gånger kan den som ringer inte svara på var olyckan har skett. Ringer man dessutom en bit från olycksplatsen kan positioneringen av mobiltelefonen bli fel.

– Positioneringen som vi får in kan vara oprecis, området som ringas in är ganska stort. Och ibland fångas samtalen inte upp av den närmaste masten. Har man dessutom hunnit åka en bit kan positioneringen av olyckan bli fel, förklarar Claes Johansson.

Det kan leda till att de drabbade får hjälp senare eller till att SOS skickar ut räddningspersonal till en bil som legat i diket i flera veckor.

– Ser du något du larmar om, stanna och ge oss information! uppmanar Anita Gustavsson, tillförordnad platschef på SOS Alarm i Norrköping

– Vi kanske kan ge råd som gör att personerna på plats kan hjälpa de drabbade, fortsätter hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!