Sörmland sticker ut i viltstatistiken – kraftig ökning

Hösten är här och vid gryning och skymning ökar viltolyckorna markant. I en jämförelse över flera år kan man se att Sörmland sticker ut i statistiken.

Sörmlands län står för den tredje största ökningen i hela Sverige när det gäller viltolyckor. Bilden är från en älgolycka på 53:an utanför Oxelösund 2017.

Sörmlands län står för den tredje största ökningen i hela Sverige när det gäller viltolyckor. Bilden är från en älgolycka på 53:an utanför Oxelösund 2017.

Foto: Jens Alvin

Sörmland2021-10-14 11:47

Enligt en kartläggning som försäkringsbolaget IF har genomfört så konstaterar man att viltolyckorna har ökat med 65 procent i Sörmland. I jämförelsen har åren 2010-2012 jämförts med 2018-2020. Ökningen gör att Sörmlands län står för den tredje största ökningen i hela Sverige.

– Det är en rejäl ökning. Men man ska komma ihåg att vi under den här tiden har fått många fler bilar på vägarna. Det är säkert en del av förklaringen, säger Johan Granholm, motorexpert vid IF.

Under förra året inträffade 61 147 viltolyckor i Sverige. Den siffran har legat på liknande nivåer om man jämför med 2019 då det skedde 64 931 viltolyckor respektive 64 750 stycken, år 2018.

– Varje viltkollision kostade i snitt 32 500 kronor för våra kunder. Det har resulterat i en total kostnad på drygt 30 miljoner kronor.

Förra året inträffade 3 439 viltolyckor i Sörmland. Under det senaste året har 52 viltolyckor inträffat på väg 224 mellan Gnesta och E4. Fyra olyckor har skett med vildsvin, tolv med dovhjort och 36 med rådjur. På väg 57 i Gnesta kommun inträffade också majoriteten av olyckorna med rådjur – och den statistiken är sig lik i hela landet.

– Just i Sörmland är det rådjursolyckor som är de absolut vanligaste viltolyckorna. Tre femtedelar av viltolyckorna skedde med rådjur.

Bara under perioden januari till september i år visar statistiken att viltolyckorna har ökat med sex procent i jämförelse med samma period 2020.

– Viltstängsel är givetvis bra, även om det inte är hundraprocentigt och kostar mycket för kommunerna att underhålla i gott skick. Att bygga viltpassager är ett annat bra sätt. Sedan är det ju så att ju mer våra stadsdelar och städer breder ut sig och tar skog i anspråk, desto mer tvingas djuren att röra på sig.

Att sänka hastigheten är enligt Johan Granholm ett sätt att försöka undvika fler olyckor.

– Håller vi hastigheten har vi större chans att hinna stanna och lättare hålla koll.

I de lägen där man inte hinner väja för ett djur finns det flera saker att tänka på. Om djuret är mindre än en älg ska man i första hand fokusera på att bromsa, och i andra hand att svänga undan.

– Om man försöker göra undanmanöver så är det stor risk att man tappar kontrollen och kommer över på fel körbana. Man ska försöka träffa djuret där det är som lättast, till exempel på bakbenen på älgar eftersom de är så stora, säger Johan Granholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!