– Tanken med det här är att vi ska kunna erbjuda ett annat sätt att komma i kontakt med vårdcentralen, säger Eva Neidenström, projektledare i primärvården i Region Sörmland.
Att vända sig till sin vårdcentral via chattfunktionen ska ses som ett alternativ till att ringa. Eva Neidenström menar att det kan passa till exempel personer med nedsatt hörsel och dem som på grund av sitt arbete har svårt att telefonera på dagtid. Men funktionen är förstås öppen för alla.
Tjänsten är inte helt ny. Exempelvis Ekensbergs vårdcentral i Nyköping erbjuder chatt sedan tidigare. Men nu går det att chatta även med Åsidan i Nyköping, Skiftinge vårdcentral i Eskilstuna och Strängnäs vårdcentral. Och under vintern ska alla vårdcentraler införa detta.
Den som vill kontakta sin vårdcentral via chatt får börja med att logga in med bank-id. Därefter får patienten fylla i en rad frågor. Utifrån svaren görs en automatisk bedömning av vilken vårdnivå som är aktuell. Det kan handla om egenvårdsråd, som patienten i så fall också får skickat till sig automatiskt, om att ledas vidare till en chatt med en sjuksköterska – eller om att få rådet att ringa 112.
Även om en första bedömningen görs automatiskt, av artificiell intelligens, finns det efter att man svarat på frågorna alltid möjlighet att få chatta med en sjuksköterska, förklarar Eva Neidenström. Det är också möjligt att få en tid för besök på vårdcentralen via chatten.