September har precis gått över i oktober och löven sitter ännu kvar på träden – men det skyltas redan med julmust och juleskum.
Har tomten blivit galen? Nej, det verkar bara som att svenskarna redan är sugna på jul.
– Det är uppenbart att det är vad folk vill ha. Vi följer bara trenden. Hade ingen velat ha julmust i oktober hade vi inte heller sålt den, säger Erik Johansson Englund, butikschef på Hemköp i Eskilstuna.
Under de två dagar som skyltningen pågått har butiken sålt omkring 50 flaskor, enligt Erik Johansson Englund.
– Juleskummet säljer också bra. Det är väl nyhetens behag, säger han.
Musten såg dagens ljus i början av 1900-talet och blev snabbt en alkoholfri favorit på julbordet. Enligt bryggerijätten Carlsberg dricker svenskarna nu över 30 miljoner liter julmust varje år.
Allra mest, cirka 65 procent, dricker vi under december månad – men många gilla att "tjuvstarta". Förra året såldes mer än två miljoner liter julmust i oktober och nästan 7,5 miljoner liter i november.
Erik Johansson Englund säger att butiken mer eller mindre säljer must året runt.
– Vi brukar sälja julmusten en bit in i januari, och sedan är det bara februari innan det är dags för påskmusten. Vi säljer även den så kallade sommarmusten, men det känns mest som att det är för skojs skull, säger Erik Johansson Englund.