Minns du den 100-åriga kvinnan som kom tillbaka blåslagen till äldreboendet efter en resa med färdtjänsten? Kommer du ihåg chaufförerna som bytt arbetsgivare lika ofta som man byter däck på bilen? Minns du föraren Kalle, som fick sparken efter att ha berättat om sina arbetsvillkor i SN?
Klagomålen har varit många sedan Tuwa vann upphandlingen om sjukresor och färdtjänst i Sörmland för tre år sedan. Gör om och gör rätt, är parollen nu när tjänsterna köps in för kommande år. Landstinget Sörmland och nio kommuner gör upphandlingen gemensamt. Sammanlagt handlar det om över en kvarts miljon resor per år.
– Vi har följt upp och täppt igen alla luckor där det gick galet och fel. Jag tror att länet blev lite taget på sängen med Tuwa, säger Helena Ekroth, chef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.
För att ha chans att vinna den nya upphandlingen måste taxibolagen betala löner i nivå med taxiförarnas kollektivavtal, vilket det inte fanns krav på förut.
– Det kommer naturligtvis att kosta mer. Det finns inte en möjlighet att bedriva resorna på ett bra sätt med det pris som har varit, säger Christina Södling (S), ansvarig politiker på landstinget.
En annan skillnad är att förarna måste ha ett bevis på att de lärt sig ta hand om personer med särskilda behov. Det utfärdas av kollektivtrafikmyndigheten och kräver att de klarar både förarprov och ett skriftligt test.
Kollektivtrafikmyndigheten skärper också kontrollen av taxibolagen. Det blir dyrare att inte hålla tiden och om bötesbeloppen blir tillräckligt höga kan hela avtalet hävas.
– Den viktigaste arbetsuppgiften är att sortera bland de anbud som kommer in. Det får inte vara några oseriösa företag där vi ser att det inte finns en chans att driva verksamheten på ett bra sätt, säger Södling.
Men den punkt som hon kritiserat hårdast i det gamla avtalet står kvar. Det handlar om underentreprenörer, att det företag som vinner upphandlingen i sin tur kan anlita andra bolag för att sköta trafiken. Flera av Tuwas underentreprenörer har gått i konkurs det senaste året, vilket medfört stopp i trafiken och tvära kast för de anställda.
– Jag tycker fortfarande att inte att vi ska ha en enda underleverantör, men branschen säger att de inte klarar sig utan dem. De behöver underentreprenörerna som ofta är små egenföretagare, säger Christina Södling.