Ny lag om kontanttjänster hjälper få: "Svag lag"

Vid årsskiftet trädde en ny lag i kraft som ger rätt till kontanttjänster. Den ska hjälpa konsumenter och öka uttagsmöjligheterna av kontanter på bankkontor, livsmedelsbutiker eller uttagsautomater. "Jag tror tyvärr att de flesta inte märker av någon större skillnad mot tidigare", säger Fredrik Pettersson, jurist på Konsumenternas bank- och finansbyrå.

Anders Gustafsson och Britt-Marie Roolf-Pettersson, PRO Sparreholm, lyfter vikten av kontanttjänster för många äldre. Det är något som juristen Fredrik Pettersson menar endast kommer förbättras marginellt med den nya lagen.

Anders Gustafsson och Britt-Marie Roolf-Pettersson, PRO Sparreholm, lyfter vikten av kontanttjänster för många äldre. Det är något som juristen Fredrik Pettersson menar endast kommer förbättras marginellt med den nya lagen.

Foto: Joakim Serrander/Privat

Sörmland2021-02-09 04:45

Lagen innebär en skyldighet för vissa banker att erbjuda kontanttjänster, men det ställs däremot inget krav att en bank måste ha kontor där människor kan ta ut kontanter över disk.

– Det här är en svag lag som riksdagen fattat beslut om. Jag förstår inte riktigt vad den ska vara bra för. Möjligtvis innebär den ett stopp i nedmonteringen av uttagsautomater men de allra flesta kommer inte märka någon skillnad, säger Fredrik Pettersson.

undefined
Fredrik Pettersson, jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå, tycker att den nya lagen är svag i konsumentsynpunkt. "Den kan möjligtvis hjälpa människor i glesbygden", säger han

De banker som omfattas av lagen är de som erbjuder betalkonton och har en inlåning från allmänheten som överstiger 70 miljarder kronor. Det innebär att följande banker omfattas av skyldigheten: SEB, Handelsbanken, Länsförsäkringar och Swedbank samt Nordea och Danske Bank.

Berörda bankerna blir skyldiga att tillhandahålla konsumenter permanenta möjligheter att ta ut kontanter genom uttagsautomater, kontor eller livsmedelsbutiker. Det räcker alltså att det finns en uttagsautomat för att banken ska ha uppfyllt sin skyldighet.

– Vi har blivit kontaktade av många privatpersoner som har haft frågor om vad lagen kommer att innebära för dem som bankkunder. Flera trodde nog att det skulle bli en avsevärd förbättring.

Lagen syftar främst till att fylla en geografisk funktion och ska garantera att färre får ett långt avstånd till en kontantautomat eller möjlighet att sätta in en dagskassa.

– Den kan möjligtvis innebära en förbättring för de som bor eller vistas i glesbygd, men stora områden står fortfarande utan möjlighet till kontantuttag. 

Efter det senaste sedelbytet valde många bankkontor att ta bort sin kontanthantering och det är tydligt att bankerna inte vill ta emot kontanter längre. 

– När den nya lagen debatterades höjdes röster för att bankerna även skulle ta emot kontanter, men så blev det inte, säger Fredrik Pettersson.

Anders Gustafsson och Britt-Marie Roolf-Pettersson, ordförande respektive kassör för PRO i Sparreholm, hade gärna sett att kontantservicen på orten var bättre. 

– Möjligheten för oss att ta ut kontanter är begränsad till Mataffären eller till kiosken i samband med kortköp, säger Anders Gustafsson.

undefined
Anders Gustafsson och Britt-Marie Roolf-Pettersson, PRO Sparreholm, lyfter vikten av kontanttjänster för många äldre. Det är något som juristen Fredrik Pettersson menar endast kommer förbättras marginellt med den nya lagen.

Närmaste uttagsautomat för Sparreholms drygt 700 åretruntboende finns i Malmköping en mil bort. 

– Har vi insättningsärenden är vi hänvisade till Flen. Många av våra äldre medlemmar har varken betalkort eller swish och förlitar sig fortfarande på kontanter. Det är fortfarande an vanlig syn med kö vid bankomaten i Flen kring den 20:e varje månad, säger Britt-Marie Roolf-Pettersson.

De hade gärna sett att det fanns insättnings- och uttagsmöjlighet på orten och tror att det skulle underlätta vardagen för väldigt många.

– Det är inte helt enkelt att bli gammal och bo i ett litet samhälle när tjänster försvinner. Kan man dessutom inte köra bil själv blir det ännu bökigare, säger Anders Gustafsson.

PRO vill, liksom flera andra organisationer, att en offentlig aktör ska stå som garant för att kontanter ska vara tillgängliga i hela landet.

– Personligen gör jag numera alla mina bankärenden med hjälp av dator eller telefon. Det är smidigt och jag är glad att jag lärt mig det trots min ålder, säger Britt-Marie Roolf-Pettersson.

Detta ska lagen uppnå

Lagen ska fylla en geografisk och funktionell innebörd. 

Det innebär att högst 0,3 procent av befolkningen ska ha längre än 25 km till en plats där de kan ta ut kontanter och att högst 1,22 procent av befolkningen ska ha längre än 25 km till en plats där de kan sätta in en dagskassa på ett bankkonto. 

Platserna för kontantuttag ska dessutom ha rimliga öppettider och avgifter, samt vara användarvänliga, framförallt för personer med funktionsvariationer.

Källa: Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!