Ny superbil ska hjälpa polisen fånga fartsyndare

De första 500 nya polisbilarna börjar rulla i Sverige efter årsskiftet. Ett 20-tal bilar hamnar i Sörmland.

Polisen kommer att ta drygt 2 000 Volvo XC60 i trafik de kommande åren. Samtliga bilar tillverkas i Göteborg.

Polisen kommer att ta drygt 2 000 Volvo XC60 i trafik de kommande åren. Samtliga bilar tillverkas i Göteborg.

Foto: Polisen

Sörmland2020-12-14 11:46

I somras undertecknade Polismyndigheten ett kontrakt med Volvo om att över de kommande åtta åren köpa cirka 2 000 Volvo XC60 och 260 Volvo V90 till en kostnad av cirka 1,7 miljarder kronor.

Stadsjeepen Volvo XC60 ska användas inom ingripandeverksamheten och kombimodellen V90 av trafikpolisen och för vissa eskortuppdrag. 

Det exakta antalet och tidpunkten för när bilarna ska fördelas över landet är inte fastställt, men samtliga sju regioner får tilldelning redan under kommande år.

– Allt beror på hur gamla bilar man har i dag. De äldsta och mest slitna byts ut först men visst kommer de nya bilarna att finnas i Sörmland under 2021, även om man kanske måste leta lite, säger Robert Haaga, ansvarig för polisens fordonsprojekt.

De nya fordonen har kallats "tekniska underverk", "världens bästa polisbilar" och "superbilar". XC60-modellen är en fyrhjulsdriven diesel, mildhybrid (mindre elmotor) på 235 hästkrafter. Den likaledes fyrhjulsdrivna V90-modellen går på bensin och har 300 hästkrafter.

undefined
Trafikpolisen utrustas med Volvo V90 med 300 hästkrafter under huven.

Enligt Polismyndigheten kommer de nya bilarna inte bara höja polisens operativa förmåga, de ska även med sin blotta närvaro kunna förebygga antalet trafikbrott. 

– Alla bilar utrustas med en 360-graderskamera, avancerad radar och ANPR som automatiskt och konstant läser av nummerskyltar på bilar. Det som är helt nytt att alla bilar kommer att ha radar. ANPR finns i vissa bilar redan i dag men vi har aldrig haft 360-graders kameror som standard, säger Robert Haaga.

Kamerorna kan exempelvis fånga bilister som talar i mobiltelefon, oavsett om bilisten är framför, bakom eller vid sidan av polisbilen. Inspelningen sparas men materialet får bara användas av den tjänstgörande patrullen som dessutom måste jaga rätt på föraren och stoppa bilen för att kunna rapportera överträdelser.

ANPR-tekniken söker av och reagerar på nummerplåtar med avvikelser som körförbud, obetald skatt eller där fordonet är stöldanmält.

 "Det kommer att bli en av världens bästa polisbilar, dels för att det är en väldigt säker bil, dels för att den är ett tekniskt under", säger kommissarie Hans Nilsson, chef för trafikpolisen i Stockholm, till nyhetssajten Dagens PS.

 Robert Haaga är något mer balanserad:

– Det är superbilar så till vida att de lyfter polisens förmåga att beivra trafikbrott, men framför allt förebygga trafikbrott. Förhoppningsvis kommer den ökade risken att lagföras att sänka hastigheterna och därmed minska antalet skadade och döda i trafiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!