Nya regler kan försvåra för bilsmuggling till Öst

Bland statistiken över stulna och efterlysta bilar sticker bilmärket Volvo ut. Försäkringsbolag tror att det handlar om rena beställningsjobb. Men snart kan det bli svårare att ta stöldgods ur landet.

Stefan Brala är motorexpert på Trygg-Hansa och berättar om stulna bilar. Poliskommissarie Peter Göransson konstaterar att bilstölderna förändrats över tid.

Stefan Brala är motorexpert på Trygg-Hansa och berättar om stulna bilar. Poliskommissarie Peter Göransson konstaterar att bilstölderna förändrats över tid.

Foto: Björn Larsson Rosvall/Yvonne Åsell/TT/Stina Järperud

Sörmland2020-11-09 04:45

Efter en lugnare period i våras, när gränserna var stängda, steg antalet bilstölder under den tidiga hösten, för att nu ha planat ut en aning.

– I vår region, Södermanland, Jönköping, Östergötland, är det inte jättemånga bilstölder just nu. I Syd och i Stockholm är det mer, med sannolikt internationella brottsnätverk som opererar. Men det förekommer stölder av bilar i vår region också, säger Joakim Wallberg, operativ koordinator vid brottssamordningen i polisregion Öst.

Det finns statistik över vilka bilar tjuvarna riktar in sig mest på. I polisregion Öst är det vanligast att bilar av märket Volvo stjäls. Statistiken kommer från företaget Larmtjänst, försäkringsbranschens gemensamma organisation för att bekämpa försäkringsrelaterade brott. I regionen stals och efterlystes – bilar som stjäls men kommer tillbaka innan de efterlysts ingår inte – 290 bilar under perioden januari till juni i år. Av dem var 66 Volvobilar och 32 var BMW.

Men statistiken ska inte tolkas så, att Volvo skulle vara mycket lättare att stjäla än andra bilmärken, säger Stefan Brala, motorexpert på försäkringsbolaget Trygg-Hansa.

 – De välorganiserade internationella brottsnätverken vet att det är Sverige de ska söka sig till när de får beställningar av Volvobilar.

undefined
Stefan Brala, motorexpert på försäkringsbolaget Trygg-Hansa.

Enligt en rapport från trygghetskommissionen, som Brala hänvisar till, försvinner 70 till 90 procent av bilarna utomlands: 

– Det mesta av stöldgodset försvinner österut och det finns teorier om inhemska tjuvar som hjälper den organiserade brottsligheten, säger han.

Efterfrågan styr vilka bilar som stjäls, är hans slutsats.

– Om det i morgon visar sig att en ny reservdel eller bilmodell betingar ett högt värde så går ingenting säkert. Trenden går väldigt snabbt, och det som styr tjuvarna är efterfrågan.

Bilstölderna har under de senaste decennierna dels minskat, dels förändrats. Enligt Brottsförebyggande rådet har stölder i och av bilar minskat med 52 procent åren 2009-2019.

– Otvivelaktigt är det så att det var lättare att stjäla bilar förr, säger Peter Göransson, kommissarie vid polisen i Katrineholm, Flen och Vingåker.

undefined
"Otvivelaktigt är det så att det var lättare att stjäla bilar förr", säger Peter Göransson, kommissarie vid polisen i Katrineholm, Flen och Vingåker.

Förr stals ofta bilar för att tjuven ville ta sig från punkt A till B, eller för att ha tillgång till ett fordon en kortare tid. Då handlade det ofta om brottslingar som var kända av polisen.

– Idag är det mer organiserat och syftet är ett helt annat. Nu vill man åt själva bilen eller delar av den, säger Peter Göransson.

En viktig vattendelare är året 1998, säger Stefan Brala på Trygg-Hansa.

– Då blev det lag på att varje svensksåld bil måste ha elektronisk startspärr, en immobilizer. Väldigt förenklat kan man säga att bilnyckeln och bilen är kodade till varandra. Med den tekniken kan man inte längre tjuvkoppla bilar, som man kunde innan startspärren kom.

Med dagens nycklar, främst de med automatisk upplåsning när nyckeln är nära bilen, har tjuvarna lärt sig nya metoder för att komma åt signalerna.

– Ofta förvarar man nyckeln nära ytterdörren hemma. Det vet tjuvarna, och de försöker lokalisera signalen från den nyckeln, och skickar den till en medhjälpare som tar emot signalen och då kan starta bilen, säger Stefan Brala.

undefined
Biltjuvar anpassar sig och skaffar kunskaper om hur bilar med nya låssystem ska stjälas.

Hittills har det varit svårt att stoppa leveranserna av stulna bilar ut ur landet. Dagens regler tillåter tullen att ingripa mot sådana brott som Tullverket självt får utreda, vilket gäller främst smuggling. Men enligt ett förslag från regeringen som just nu är på remiss ska nya regler gälla från 1 juli nästa år. De nya reglerna innebär att tullen får gripa misstänkta och beslagta gods och överlåta utredningen till polisen.

– Förslaget innebär att Tullverket ska få utökade möjligheter att ingripa vid misstanke om brott. Det kan handla om personer som misstänks föra ut stöldgods ur landet. Med förslaget får vi rätt att ingripa vid alla typer av brott, säger Karin Erlingsson, rättschef vid Tullverket.

Det är svårt att säga hur förslaget, om det går igenom, kommer att påverka utförsel av stöldgods, tycker hon.

– Men tidigare har vi uttryckt att vi är positiva till att kunna ingripa. Som det är idag står vi där och är en brottsbekämpande myndighet, men måste ringa polisen och hoppas att de kommer fort, om vi misstänker brott.

En del av det nya förslaget om ökade befogenheter, är dock att rätten att ingripa bara gäller vid ordinarie kontroller. Tulltjänstemännens uppdrag ska inte utökas.

Mest efterlysta bilarna

Bland 3•434 efterlysta bilar i hela landet första halvåret 2020 fördelar sig bilmärkena såhär:

Volvo 651 
Volkswagen 388
Audi 322
BMW 297
SAAB 212
Mercedes 191
Toyota 182
Ford 150
Peugot 134
Renault 105

I polisregion Öst, där Södermanland ingår, stals 290 bilar från januari till juni i år. 

Volvo 66
BMW 32
Volkswagen 30
Saab 23
Audi 16
Mercedes 14
Opel 14
Peugot 12
Fiat 8
Toyota 8

Källa: Larmtjänst

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!