MTR utreder just nu vad som ligger bakom problemet.
– Det har blivit strömöverslag, mellan ledning och tak. Sen utreder vi just nu för att få mer information om exakt hur det har gått till, vem som bär ansvar och hur det ska åtgärdas, säger bolagets presschef Erik Söderberg.
Flera Mälartåg har drabbats av strömöverslag den senaste tiden. Men enligt bolaget har ingen resenär utsatts för fysisk risk när Mälartågen träffats av blixtarna.
Hur vet ni det?
– Vår teknikavdelning har tittat på det och gjort den bedömningen. Vagnen är jordad, så det har inte funnits någon risk att få ström i sig.
Kan man verkligen ha en jordad vagn när man har ett hål i den?
– Vår teknikavdelning har tittat på det och de har gjort den bedömningen. Sen är jag ingen elexpert.
Sedan 1 december är alla sittplatser på övervåningen av Mälartågen avstängda, vilket innebär att resenärerna ska samsas om mycket mindre yta.
Tilde Persson tog tåget från Stockholm till Nyköping vid på tisdagsmorgonen och berättar att det var trångt – alla kunde inte få en sittplats.
– Ja, vissa fick stå. Det är inte så långa tåg generellt och i rusningstrafiken är det inte så smart – det blir ganska trångt, säger hon.
På sin webbsida skriver Mälartåg att avstängningen kommer kvarstå under tiden saken utreds, då "säkerheten för Mälartågs resenärer är högsta prioritet".
Vad är säkerhetsrisken med att sitta på ovanvåningen i era tåg?
– Det finns ingen risk för att någon resenär skulle få kontakt med ström. Men om det uppstår skador och hål i taket kan det vara en obehaglig upplevelse för resenärer. Av den orsaken har vi stängt av, inte för att det funnits risk att få ström i sig.
MTR:s Erik Söderberg vet inte med säkerhet när incidenterna har skett och inte vad som kan ha orsakat felet. Han kan inte heller säga något om hur stora hålen i taken varit, eller om hålen gått rakt genom taket.
– Nej, vi utreder just nu och när vi gjort det klart kan vi svara på detaljfrågor.
För tillfället finns ingen prognos för när utredningen av problemet kan vara klar, eller när resenärer ska få ta plats igen på tågens ovanvåningar.
– Vi hanterar det här skyndsamt, men det går inte att säga när det är klart. Ju förr desto bättre, allra helst den här veckan, säger Erik Söderberg.